Resenären ska kunna lita på att utropet kommer

Alla ska enkelt och tryggt kunna använda kollektivtrafiken. Men Västtrafiks system med utrop vid hållplatserna har inte fungerat på ett tillfredsställande sätt. Därför vidtas nu flera förbättringsåtgärder för resenärer med synnedsättning, skriver Christer Olsson, affärschef på Västtrafik.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Kollektivtrafiken 22/6

Västtrafiks målsättning är att det ska vara enkelt och tryggt för alla att använda kollektivtrafiken. Som resenär hos oss ska du kunna förvänta dig att utropen i kollektivtrafiken fungerar som de ska. Därför är det bra att vi blir uppmärksammade när de hjälpmedel som finns inte fungerar fullt ut. Det är också grunden till den DO-anmälan som riktades mot Västtrafik.

Vi gör löpande kontroller av utropen och vi håller med om att det finns flera saker som kan förbättras. Framförallt behöver vi säkerställa att utropen är tydliga och hörs bra. Jag har själv varit ute och lyssnat på hållplatser och kunde då konstatera att systemet visserligen fungerade, men att det var svårt att höra utropen i vissa miljöer, särskilt platser där det är mycket trafik och människor i rörelse.

ANNONS

Här finns det dock begränsningar i vad vi kan göra och ljudnivån på utropen ska följa de riktlinjer som Västtrafik och Göteborgs stads miljöförvaltning har enats kring. Riktlinjerna är en kompromiss, där hänsyn tagits både till tillgänglighet för synskadade och upplevda bullerproblem för boende i närheten av hållplatser. Det innebär att de yttre utropen på fordonen som sker mellan 07.00 och 20.00 får ha en högsta ljudnivå på 75 dBA en meter från fordonet.

Vi arbetar kontinuerligt med att säkerställa att utropen ska fungera. En av de åtgärderna som vi kommer att genomföra närmast är vi förlänger tiden för utrop till klockan 06.00–22.00, efter samråd med miljöförvaltningen. I samband med detta tittar vi också på en lösning för att förbättra ljudkvaliteten på utropen.

Västtrafik arbetar löpande med att öka tillgängligheten och genomför flera förbättringsåtgärder. Just nu testar vi, tillsammans med Synskadades Riksförbund (SRF), till exempel en app som ska hjälpa resenärer med synnedsättning att få trafikinformation vid våra hållplatser. Vi är medvetna om att det är en bit kvar innan vi är helt framme, men för oss är det mycket viktigt att alla ska känna sig välkomna att resa med kollektivtrafiken, och vårt mål är också att kollektivtrafiken ska vara tillgänglig för alla.

ANNONS

Christer Olsson

affärschef spårvagn och båt, Västtrafik.

ANNONS