I söndags höll Liberalernas partiledare Johan Pehrson sitt sommartal i Göteborg och talade då om behovet av ”ordningskontrakt” i skolan för ökad studiero. Liberalerna menar att det är vuxenvärlden som bör sätta ordningsreglerna och att elevernas åsikter är obetydliga. Detta omnämns i programmets sjätte punkt; "Slopa kravet på medbestämmande för elever om ordningsregler".
Liberalerna verkar dock ha missat att det finns goda skäl till att det finns krav på medbestämmande för elever. Enligt Barnkonventionen, som är svensk lag, skall unga höras i alla frågor som berör dem. Dessutom vänder Liberalerna dövörat åt de många kompetenta och erfarna pedagoger som vittnar om att ordningsregler efterföljs i högre utsträckning när elever involveras i framtagandet av dem. Det är utan undantag skolor med inkludering av eleverna som också lyckas bäst med både tryggheten och studieron.
Erodera tryggheten
Liberalernas förslag innebär kränkningar av ungas lagstadgade rättigheter, och om de blir verklighet kommer de otvivelaktigt att erodera den trygghet och studiero som elever värnar.
Det måste understrykas att denna fråga handlar om mer än att uppnå goda resultat och att respektera Sveriges lärare. Det handlar också om respekt för eleverna som också har rätt att bli hörda. Liberalerna stannar inte vid att slopa elevernas inflytande i viktiga frågor. De vill också göra det svårare för elever som blir orättvist behandlade att få upprättelse genom att lägga ned barn- och elevombudet, ta bort kravet om dokumentation vid disciplinära åtgärder och höja kraven på vad som utgör en kränkning. Barn- och Elevombudet är en del av Skolinspektionen och har i uppdrag att representera elever i frågor om rättighetskränkningar. De institutioner och lagar som Liberalerna attackerar utgör stommen för högstadieelevernas trygghet. Vi ifrågasätter starkt logiken i att Liberalerna vill bygga en skola med bättre ordning och studiero genom att öka otryggheten hos Sveriges elever.
Elever missköter sig inte för att de saknar kunskap om ordningsreglerna eller för att det saknas konsekvenser
Den bristande studieron i skolan är inte uteslutande elevernas fel. Problemet är resurs- och personalbrist, bristande elevhälsa, obehöriga lärare och ökande antal elever per klass. Det går inte att skapa en trygg skola utan att skolan i sig fungerar och det är naivt att tro att ett ordningskontrakt ska trolla bort dåligt beteende. Elever missköter sig inte för att de saknar kunskap om ordningsreglerna eller för att det saknas konsekvenser. Att tro det är att blotta sin okunnighet om problemen i svensk skola, eller än värre, ren populism. Vad vi behöver är en förståelse för att varje barn och ungdom har rätt till stöd och inflytande över sin egen tillvaro. Skolan skriker efter väl förankrade insatser och mer resurser, inte symbolpolitik.
Lilian Helgason, ordförande Sveriges Elevråd