Henrik Sundström (M), kandidat till Europaparlamentet.
Henrik Sundström (M), kandidat till Europaparlamentet. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Regeringen kastar gladeligen miljarder i sjön

Regeringen Löfvens tid vid makten har präglats av olika kombinationer av överambitiös implementering av order från EU, övermodiga infrastrukturprojekt samt slapp myndighetsstyrning. Förslaget om nytt signalsystem för järnvägen checkar av alla tre, skriver Henrik Sundström (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

För ungefär tio år sedan beslöt EU-kommissionen om att införa ERTMS – ett gemensamt signalsystem för EU:s alla järnvägar. Sedan dess har Trafikverket under ledning av regeringen arbetat på att ta fram detta för svensk del. Det är en investering om drygt 30 miljarder kronor.

I augusti i fjol släppte Riksrevisionen en rapport, RIR 2018:21, som sågade Trafikverkets och regeringens hantering av projektet jäms med tånaglarna. Bland annat beskrivs hur projektet har fördyrats genom undermålig ledning och kravställning, och om hur kostnader grovt har underskattats. Vidare finner man att projektet kommer att ta så lång tid att rulla ut, att det befintliga signalsystemet ändå måste bytas ut innan det nya är på plats, vilket innebär en hejdlös kapitalförstöring.

ANNONS

Under nästa vecka väntas frågan hanteras i riksdagen. Då kommer den första delbetalningen om 30 miljarder på landets hittills dyraste politiska avtal att skickas till landets skattebetalare.

Vidare skriver Riksrevisionen att det ändå inte kommer att bli lättare att köra tåg över gränserna, även om vi skulle införa signalsystemet ERTMS. Det finns nämligen en massa andra standarder, till exempel för elsystem, att ta hänsyn till som fortfarande är olika.

EU hymlar inte om syftet

EU hymlar inte heller med att syftet med ERTMS i första hand är ett projekt för att stötta den europeiska industrin som bygger och säljer signalsystem. Detta sätt att tänka, som vi i Sverige övergav runt tiden för Stålverk 80, är nämligen fortfarande standard i de stora medlemsstaterna i EU. För regeringen är det ett politiskt projekt, snarare än något som på riktigt skulle vara användbart för svenska tågresenärer. Stefan Löfven (S) vill helt enkelt vara med de stora spelarna i gänget.

Med anledning av detta har flera partier och riksdagsledamöter under lång tid krävt att projektet ska skrotas, eller i vart fall skjutas på framtiden. Bland annat har Centern och Liberalerna vid flera tillfällen motionerat om detta. Dock har regeringen Löfven inte velat lyssna på det örat, utan man har oförtrutet fortsatt med miljardrullningen, trots att man inte haft majoritet i riksdagen för att genomföra den.

C och L med på tåget

Majoritetsfrågan löste sig emellertid för regeringen i samband med Januariöverenskommelsen. Som punkt nummer 28 i det numera berömda avtalet förband sig Centern och Liberalerna att stödja hela regeringens infrastrukturplan, inklusive klartecken för EU-signalsystemet ERTMS.

ANNONS

Under nästa vecka väntas frågan hanteras i riksdagen. Då kommer den första delbetalningen om 30 miljarder på landets hittills dyraste politiska avtal att skickas till landets skattebetalare.

Henrik Sundström (M)

kandidat #25 till Europaparlamentet

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS