Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Att påstå något annat än att parkeringsplatser försvinner på grund av en rödgrön ideologisk strategi är bara att försöka fly sitt ansvar när kritiken mot situationen och den förda politiken växer, skriver debattörerna.

Rödgröna ger förvirrad bild av p-situationen

Det blir något förvirrat när tre rödgröna företrädare skriver att parkeringssituationen i Göteborg är ett resultat av ett blocköverskridande beslut och en annan rödgrön företrädare skriver att någon sådan situation alls inte kommer att uppstå, skriver bland andra Axel Josefson (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

P-platserna, 13 och 20/5

Jesper Jonsteg (MP), Gertrud Ingelman (V) och Lena Malm (S) i Parkeringsbolagets styrelse skriver att beslutet som lett fram till att parkeringsplatser försvinner skulle vara blocköverskridande. Vi vet inte varför de väljer att skriva så – men det är felaktigt: När trafikstrategin antogs i trafiknämnden i februari 2014 reserverade sig samtliga oppositionspartier mot beslutet.

Den 20 maj skriver samtidigt Johan Nyhus (S) på GP Debatt att endast en liten del av parkeringsplatserna som försvinner inte ersätts.

Det blir något förvirrat när tre rödgröna företrädare skriver att dagens situation är ett resultat av ett blocköverskridande beslut och en annan rödgrön företrädare skriver att någon sådan situation alls inte kommer att uppstå.

Orealistiskt

Vi kan endast konstatera fakta: 7 000 parkeringsplatser kommer försvinna de närmaste åren i Göteborg parallellt med att stadens trafikstrategi anger att biltrafiken ska minska med 25 procent. Vi anser att detta är orealistiskt när staden ska växa med 150 000 fler invånare.

För att säkra fungerande kommunikationer har vi lagt en rad förslag för att värna möjligheten att parkera, bland annat genom att föreslå nya parkeringstal vid nybyggnationerna i Älvstaden och Masthugget och vid behandlingen om förslaget om nya riktlinjer för mobilitets- och parkeringsplanering i Göteborg. Detta har de rödgröna konsekvent röstat emot med hänvisning till trafikstrategin.

Att staden utvecklas och att vi går från markparkering till andra parkeringslösningar är en naturlig utveckling när en stad växer. Men att påstå något annat än att parkeringsplatser försvinner på grund av en rödgrön ideologisk strategi är bara att försöka fly sitt ansvar när kritiken mot situationen och den förda politiken växer.

Axel Josefson (M)

ledamot i Kommunfullmäktige

Hampus Magnusson (M)

oppositionsråd

Mirzet Tursunovic (M)

vice ordförande Parkeringsbolaget