Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Jag har alltid ansett att det är vi lärare som har störst företräde när det gäller skolfrågor då det faktiskt är vi som verkar inom den och det är vi som märker av när skolpolitiska beslut tas, skriver debattören. Bild: Privat, Jessica Gow/TT
Jag har alltid ansett att det är vi lärare som har störst företräde när det gäller skolfrågor då det faktiskt är vi som verkar inom den och det är vi som märker av när skolpolitiska beslut tas, skriver debattören. Bild: Privat, Jessica Gow/TT

Politikerna måste lyssna på oss som arbetar i skolan

Om styrande kommunpolitiker verkligen vill fixa Göteborgs skolor, öka tryggheten, höja kunskaperna, för både kommunala och fristående skolor, ska man börja med att lyssna på oss som arbetar i skolan, skriver läraren HP Tran.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

24/3 Stipendier till toppstudenter räddar inte Göteborgs skolor

1/4 Göteborg har råd att hylla 300 elever i Börshuset

Först och främst vill jag tacka grundskolenämndens ordförande Axel Darvik för repliken. Det glädjer mig när politiker tar sig tiden och mödan att besvara oss lärare när vi framför kritik och tankar om skolan. Jag har alltid ansett att det är vi lärare som har störst företräde när det gäller skolfrågor då det faktiskt är vi som verkar inom den och det är vi som märker av när skolpolitiska beslut tas.

Nu till min replik.

Det råder ingen absolut tvekan om vad Göteborg stad har råd att göra när det gäller skolan. Förra året gjorde ju kommunen en vinst på över en miljard kronor i vinst. Därför tvivlar jag inte en sekund på att man har råd att belöna 300 elever för deras goda studieresultat. Men tyvärr verkar vi inte ha råd att stötta de 32 skolor som är satta i skamvrån. Ni vet, de där 32 skolorna i staden som inte uppnådde budget i balans förra året och som var tvungna att skära ned totalt ett hundratal tjänster för att få verksamheten att rulla vidare. Vättleskolan där jag arbetar till exempel, där skar man ner från 54 till 36 vuxna. Den besparingen har varit riktigt tung, svår och kännbar. Det kan jag lova.

Det råder heller ingen absolut tvekan om att det är bra med förebilder i skolan. Det behövs goda förebilder och det behövs positiva ledare som kan visa sina klasskamrater hur man ska uppföra sig, hur man bidrar till studiero och hur man kan nå goda resultat.

Betyg en handelsvara

Däremot råder tvekan om det är bra att utgå från betygen som ett sätt att belöna elevers goda resultat då betygen idag är en handelsvara. Det är ingen åsikt. Det är fakta. Friskolor, speciellt de fristående, sätter högre betyg i relation till betygssnitten i de nationella proven. Betygsättningen pressas, precis som priset på en vara, när skolan är marknadsutsatt. Därför kan vi inte belöna elever enbart genom att titta på deras betyg. Det är tyvärr inte rättssäkert.

Hade Darviks förslag funnits för några år sedan så hade till exempel den hårt kritiserade skolan, numera nedlagda, Vetenskapsskolan (senare Safirskolan) fått pris för goda studieresultat. Eleverna på den skolan hörde till landets ABSOLUT bästa skolor sett till betyg, resultat och kundnöjdhet. Trots elevunderlaget. Trots att nästan alla av eleverna hade ett annat modersmål än svenska. Trots att 30 procent av lärarna hade behörighet. Trots att skolan befann sig i ett socioekonomiskt utsatt område. Trots föräldrarnas låga utbildningsbakgrund.

Det är vi som sitter inne med de riktiga erfarenheterna inom skola, elever, kunskap och undervisning.

Om styrande kommunpolitiker verkligen vill fixa Göteborgs skolor, öka tryggheten, höja kunskaperna, för både kommunala och fristående skolor, ska man börja med att lyssna på oss som arbetar i skolan. Det är vi som känner av när skolpolitiska beslut går igenom. Det är vi som känner av när nedskärningar och besparingar görs. Det är vi som sitter inne med de riktiga erfarenheterna inom skola, elever, kunskap och undervisning. Det är faktiskt vi som har störst företräde när det gäller skolfrågor.

HP Tran, lärare i Göteborg