Parkeringsmarknaden är öppen för alla aktörer

Easyparks Anders Bäck menar att bolaget utestängs från parkeringsmarknaden i Göteborg. Det stämmer inte, de agerar redan här på ett stort antal parkeringsplatser. Men stadens egna parkeringsplatser vill vi själva ta betalt för, skriver Maria Stenström, Göteborgs Stads Parkering.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

P-appar, 30/10

Att hävda att de blir utestängda från marknaden ser vi bara som skrämselpropaganda från det multinationella Easyparks sida. De har gjort en anmälan till Konkurrensverket och vi ser fram emot att få frågan prövad.

Vi väljer att ta hand om betalningarna på Göteborgs stads parkeringsplatser, det är inte konstigare än att kommunen själva administrerar betalningar för andra kommunala nyttigheter som förskoleplatser och lägenheter i allmännyttan.

Som kommunalt bolag kan vi inte bara välja att släppa in en aktör, det skulle strida mot lagen. Hade vi accepterat den avtalskonstruktion som Easypark presenterade för oss hade det inte bara inneburit ett försök att kringgå upphandlingslagstiftningen och gynna ett enskilt bolag. Det hade dessutom gjort att parkering via deras app blivit upp till 18 procent dyrare än i stadens egen där inga avgifter tillkommer. Ett annat upphandlingsförfarande hade kunnat innebära att Easypark inte alls kom ifråga, något som bland annat skett i Uppsala.

ANNONS

Vi är öppna för samarbeten som främjar hållbar mobilitet, men det måste ske på lika villkor för alla och självklart följa lagar och bestämmelser. All vår rese- och trafikdata ligger ute på data.goteborg.se, Göteborgs Stads samarbetsplattform för öppen data.

Precis som alla andra som driver digitalisering har vi tillgång till den senaste kunskapen genom våra underleverantörer. Investeringen står bilisterna för, det vill säga våra parkeringskunder. Några skattepengar är det inte tal om.

Främja utveckling av hållbar mobilitet

Vår app är så mycket mer än en betalningstjänst, den är en plattform för att främja utveckling av hållbar mobilitet där bil bara utgör en del av resan. Vi samverkar med andra aktörer, privata och offentliga, som erbjuder sina tjänster där. I ett testprojekt erbjuder vi parkeringskunder att köpa sin kollektivtrafikbiljett direkt i vår app som även finns i nya Volvobilar.

Genom ett aktivt agerande inom parkeringsverksamheten ska vi vara en aktör i syfte att stärka stadsutvecklingen och Göteborgs roll som regioncentrum. Det har vår ägare bestämt. Som en del av Göteborgs stad agerar vi på ett sätt som inte bara gynnar våra parkeringskunder utan den långsiktiga och hållbara utvecklingen av Göteborg. Det är tveksamt om Easypark vill ta på sig den rollen.

ANNONS

Maria Stenström

vd Göteborgs stads Parkering

ANNONS