Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Poddar är en del av vår kärnverksamhet och vi har länge varit drivande inom poddskapandet i Sverige där vi gått före med att utveckla nya spännande format, skriver Cajsa Lindberg. Bild: Vilhelm Stokstad/TT, Mattias Ahlm/Sveriges Radio

P3:s omgörning är en modernisering – inte ett hot

Omgörningen av P3 är resultatet av en analys som pågått under en längre tid och handlar om att möta upp mot förändrade lyssningsbeteenden. Sveriges Radios uppdrag är att vara en radio i allmänhetens tjänst. Det innebär bland annat att vi ska erbjuda ett utbud som är relevant till så många som möjligt, skriver Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör Sveriges Radio.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

P3:s omorganisation, 26/11.

Låt mig börja med att konstatera att P3 i dag inte är lik kommersiella radiokanaler, och de kommer snarare bli ännu mer olika i framtiden förutsatt att inte Nents kanaler planerar att förändra sig. Vi som starka anhängare av ett "dual system", där Sveriges Radio sänder sida vid sida med kommersiella kanaler, vill ha en mångfald av utbud för lyssnarna i framtiden. De förändringar vi gör inom P3 är inte ett hot mot detta.

Den planerade omgörning som vi presenterat för P3 pågår i detta nu och har ännu inte börjat höras i radion. Men det är naturligtvis roligt att det pratas, skrivs och spekuleras om vad som kommer höras var i P3. Men att Christer Modig, vd för en av de större kommersiella aktörerna på marknaden, skriver sin inlaga på GP Debatt handlar förstås inte om nyfikenhet för innehållet utan för att hans företag, som han själv skriver ”lever av att sälja reklam”. Det är så det ska vara, han ska se till att maximera sina kanalers marknadsandel och det säger vi inget om, men det är bra att detta är tydligt.

Innehållet försvinner inte

Som vi berättade för en tid sedan gör vi om tablån i P3 med inriktning på direktsänd radio under stora delar av dagen i stället för program, så ja, vissa program kommer att försvinna. Men det är inte samma sak som att innehållet försvinner. Vi ska göra starka program med fokus på live, kvalificerad musikjournalistik, nyheter och samhällsfrågor.

Vi kommer också på ett tydligare sätt göra plats för många av våra framgångsrika poddar även i de linjära sändningarna. Det är inte det kommersiella kanaler gör och därför kommer vi även i framtiden både låta olika och ha olika inriktning.

P3 ska också ha en ledande roll när det gäller att introducera ny musik och sätta musik i ett sammanhang både för den breda publiken och de mer insatta musikfansen. Musikjournalistiken är en central del av P3:s erbjudande och musiknyheter ska vara en självklar del av utbudet även i fortsättningen.

Handlar inte om sändningstillståndet

Oavsett om det är nuvarande eller framtida sändningstillstånd som gäller så hade denna omgörning blivit av, detta har inte med det nya sändningstillståndet att göra. Omgörningen är resultatet av en analys som pågått under en längre tid. Det handlar om att möta upp mot förändrade lyssningsbeteenden som gör att vi anpassar vårt innehåll för att lyssnarna ska mötas av det innehåll de söker och på det vis de vill, vare sig det är i den linjära radion, digitalt eller i podd.

Sveriges Radios uppdrag är att vara en radio i allmänhetens tjänst

Sveriges Radios uppdrag är att vara en radio i allmänhetens tjänst. Det innebär att vara oberoende, opartiskt och självständigt och att vi ska erbjuda ett utbud som är relevant till så många som möjligt.

Har länge satsat på poddar

Vi välkomnar ett medielandskap med olika typer av program och poddar. Poddar är en del av vår kärnverksamhet och vi har länge varit drivande inom poddskapandet i Sverige där vi gått före med att utveckla nya spännande format. Många av dessa har sedan inspirerat kommersiella aktörer. Samtidigt ger vi ut poddar som de inte kommer efterlikna, och de gör många format som inte vi kommer att ta efter därför att vi gör olika publicistiska val.

Från och med den 1 januari så kommer ju även vårt digitala utbud, inklusive poddar, att på ett nytt sätt kunna granskas genom Medieombudsmannen vilket vi tycker är bra

Vi har alltid arbetat med poddar på samma oberoende och publicistiskt säkerställda arbetssätt oavsett om det har omfattats av granskning eller inte. Från och med den 1 januari så kommer ju även vårt digitala utbud, inklusive poddar, att på ett nytt sätt kunna granskas genom Medieombudsmannen vilket vi tycker är bra. Christer Modig väljer att inte nämna detta men vi tycker det är bra i en tid när en relativt ung marknad visar tecken på bristande publicistisk kontroll av sitt innehåll.

Sveriges Radio värnar ett starkt ”dual system”, bland annat därför har vi redan valt att lägga ner ett antal rena musikkanaler som sändes via webben hela eller delar av året, något som skiljer oss åt från public service-kollegor runt om i Europa. Och vi bedömer att de förändringar vi gör inom P3 ryms väl i detta nya radiolandskap där ett starkt Sveriges Radio sänder sida vid sida med starka svenska kommersiella radiobolag.

Cajsa Lindberg, biträdande programdirektör med ansvar för utbudet Sveriges Radio