Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Orimligt ur klimatsynpunkt att bygga Öckeröbro

En ny bro för bilar löser inte köerna på 155:an. Istället innebär det att orörd natur förstörs och att vi ökar klimatavtrycket. Miljöpartiet vill se utökad kollektivtrafik bättre anpassade till färjeturerna och smidigare lösningar för cyklister och gående, skriver Boel Lanne och Karin Pleijel (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Trafikverkets pågående studie av väg 155 gör att debatten om bro till Öckeröarna åter tagit fart. En bro leder till ytterligare biltrafik, tvärs emot våra klimatmål. Stora naturområden förstörs, områden som är betydelsefulla för många människor som bor i närheten. Trafik på höga broar leder också till utbredda bullermattor både i skärgården och på Hisingen.

Sedan 1950-talet har det diskuterats om vägfärjorna till Öckerö kommun ska ersättas av broar. 2018 startade Trafikverket en ny Åtgärdsvalsstudie för väg 155 som går från Vädermotet på Hisingen via färjeleden Lilla Varholmen - Hönö Pinan och vidare på Hönö. I arbetet med Åtgärdsvalsstudien ingår Trafikverket, Västra Götalandsregionen, Göteborgsregionens kommunalförbund och politiker från Göteborg och Öckerö. Olika vägdragningar och preliminära kostnader har nyligen presenterats av Trafikverket. En omfattande debatt för och emot bro har åter startat. En debatt som i mycket liknar den som fördes inför de rådgivande folkomröstningarna i Öckerö kommun i början av 2000-talet. Båda omröstningarna visade en klar majoritet mot broar.

Klimatpåverkan ska minska

En väsentlig skillnad mot för 20 år sedan är att det idag finns en snabbt ökande medvetenhet om att vi alla står för hotet av klimatförändringar. Sverige har undertecknat Parisavtalet som syftar till att begränsa temperaturhöjningen på jorden till 1,5 grader och glädjande nog ansluter allt fler länder till detta avtal. Sverige har antagit en egen klimatlag som innebär att vår klimatpåverkan ska minska till noll redan om 25 år.

I åtgärdsvalsstudien saknas det väl dokumenterade faktum att fler, bredare, vägar alltid leder till ökad trafik. Hur kan man tänka tanken att det ska finnas broar till Öckeröskärgården samtidigt som vi ska nå nettonollustläpp? Vi måste göra tvärtom, all kommunal samhällsplanering ska bidra till att skapa yteffektiva, energieffektiva och miljövänliga transporter. Biltrafiken måste minska, inte öka. Det finns flera olika åtgärder att ta till, en del lockande, som bekväm och snabb kollektivtrafik.

Andra kan kräva lagändringar så som höjd trängselskatt. Att förändra resvanor är fullt möjligt om det finns alternativ till bilen med rimlig restid. Problem med att ställa om våra resvanor är små jämfört med vad vi möter om vi inte hejdar en temperaturhöjning på jorden.

Det finns bara ett jordklot och klimatet kan inte vänta. Vi måste på alla sätt arbeta för att jorden förblir en behaglig plats att leva på, även för kommande generationer.

Boel Lanne, gruppledare Miljöpartiet Öckerö

Karin Pleijel, gruppledare Miljöpartiet Göteborg