Vi kan aldrig acceptera att enstaka elever sätter skräck i klasskamrater eller lärare, skriver Axel Darvik (L).
Vi kan aldrig acceptera att enstaka elever sätter skräck i klasskamrater eller lärare, skriver Axel Darvik (L). Bild: Jessica Gow, TT

Omplacera våldsamma och hotfulla elever

Allt handlar inte om ”fler vuxna i skolan”. Det gäller också att pengarna till skolan läggs på rätt saker och rätt vuxna. Samtidigt kan vi aldrig acceptera att enstaka elever förstör undervisningen eller sätter skräck i klasskamrater eller lärare, skriver Axel Darvik (L), ordförande för grundskolenämnden.

ANNONS
|

Replik

25/2 Har Axel Darvik en träffat ett barn?

26/2 Tysta elever vittnar inte om duktiga lärare

När jag själv för flera år sedan arbetade som elevassistent och lärarvikarie fick jag möjlighet att ta del av skolans vardag, erfarenheter som jag har tagit med mig i politiken. Jag fick förmånen att se många skickliga lärare som förmedlade kunskap i klassrum präglade av studiero och trivsel.

Lärare har ett av samhällets viktigaste uppdrag, och förtjänar så väl respekt som goda förutsättningar. Det är Grundskolenämndens uppdrag att ta ansvar för och fatta beslut om alla våra skolor. Att vara beslutsfattare är inte alltid enkelt – vi måste se till allas bästa och i flera fall göra svåra avvägningar.

ANNONS

Anställ fler erfarna lärare

Ett exempel lyfte jag i en uppmärksammad intervju. Jag uttryckte kritik mot idén att allt handlar om ”fler vuxna i skolan”. Det tankesättet har präglat den svenska skolan i flera decennier, och gjort att flera skolor lägger allt mer pengar på att anställa fler vuxna – ofta vuxna som saknar lärarutbildning.

Det är dålig prioritering av skolans resurser. Lång utbildning på universitet gör skillnad. Vi måste sätta kvalitet i första rum. Vi måste helt enkelt prioritera erfarna, legitimerade lärare framför övrig stödpersonal. Med fler utbildade lärare kan skolans viktigaste uppdrag stärkas – närmare bestämt kunskapsförmedlingen.

Lärare behöver självfallet stöd, särskilt om de ska få möjlighet att fokusera på undervisningen. Vår målsättning är en skola där elever med särskilda behov får stöd av utbildade speciallärare och där skolbiblioteken har tillgång till skolbibliotekarier. För vissa elever krävs särskilda undervisningsgrupper eller att två lärare tillsammans jobba med att vända utvecklingen i en klass. Det kostar, och därför måste vi välja vad vi prioriterar – vilket inte alltid är populärt.

Vi måste stärka arbetet med trygghet och studiero i skolan. Det är särskilt viktigt i utsatta områden. Lärarnas Riksförbund har i en undersökning visat att i utanförskapsområden finns det många skolor där miljön präglas av slagsmål, kränkningar och otrygghet.

ANNONS

Ingen ska behöva vara rädd eller otrygg i skolan – och det gäller både elever och lärare. De elever som utsätter andra för hot, våld eller trakasserier ska kunna flyttas från skolan och placeras på en skolakut, som exempelvis Elevator. Vi kan aldrig acceptera att enstaka elever förstör undervisningen eller sätter skräck i klasskamrater eller lärare – då ska de eleverna omplaceras.

Pengarna måste användas rätt

Sedan Liberalerna och Alliansen tog över styret i Göteborg har grundskolan tillförts historiskt stora resurser. I dag tillhör staden en av de kommuner som lägger mest pengar på skolan. Vi sätter skolan först. När skolan nu har getts förutsättningar att genomföra satsningar är det grundläggande att pengarna används till rätt saker och där de gör mest nytta.

Vi ser med stor oro på att skolor i våra mest utsatta områden har svårt att rekrytera och behålla utbildade lärare. Det är just på dessa skolor som vi behöver de mest erfarna lärarna och det är här som det kompensatoriska uppdraget är som mest centralt. Vi genomför riktade satsningar mot skolor som har stora utmaningar och förhoppningen är att behålla och locka dit några av de mest kompetenta lärarna genom att erbjuda attraktiva villkor.

Vi måste värdera rektorns roll betydligt högre. Att leda en skola medför ett stort, och ofta betungande ansvar. För att rektorer ska få förutsättningar att leda verksamheten är det centralt att de också får friheten att fatta beslut. Rektorer borde få ökat mandat att forma lag med rätt kompetens – särskilt eftersom behoven skiljer sig åt mellan olika skolor.

ANNONS

Lärarna ska få goda förutsättningar att fokusera på undervisningen och alla skolor ska präglas av en kultur där det råder ett tydligt fokus på kunskap.

Det görs många fantastiska insatser varje dag i Göteborgs grundskolor. Jag vill fortsätta lyfta kunskapsresultaten i våra skolor med ett tydligt fokus på kvalitet, kunskap och studiero. Lärarna ska få goda förutsättningar att fokusera på undervisningen och alla skolor ska präglas av en kultur där det råder ett tydligt fokus på kunskap. En sådan kultur börjar med att det politiker och lärare tillsammans pekar ut riktningen.

Axel Darvik (L), ordförande för grundskolenämnden

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS