Oklokt hasta fram ett illa förberett avtal med Nato

DEBATT: Det är faktiskt svårt att hitta ett enda bärande argument för att nu stressa fram ett dåligt berett beslut om ett värdlandsavtal med Nato. S- och MP-ledningarna gör därför klokt i att lyssna till gräsrötterna och bejaka den vilandeförklaring som skulle innebära att beslutet skjuts upp ett år, skriver Tomas Magnusson (S) och Walter Mutt (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Värdlandsavtalet mellan Nato och Sverige, som kommer upp för omröstning i riksdagen den 25 maj, väcker många frågor. Det är lätt att förstå varför Nato är angeläget om att få till detta avtal, men mer svårbegripligt att en socialdemokratisk försvarsminister har så bråttom att pressa igenom ett avtal mot breda medlemsopinioner inom såväl S som MP och utan att en grundlig samhällsdebatt hunnit äga rum.

Värdlandsavtalet är förmodligen det viktigaste bilaterala avtal Sverige står i begrepp att ingå sedan vi blev medlemmar i EU och är sålunda inte ett ärende som lämpar sig för snabbehandling. Om man nu inte, likt försvarsminister Peter Hultqvist (S), anser att avtalet i allt väsentligt enbart handlar om att reglera diverse teknikaliteter vid samövningar med Natoländer på svenskt territorium.

ANNONS

Dramatisk information

En stor del av avtalstexten handlar förvisso om sådant, men den som läser noga hittar också skrivningar om att avtalet är ”avsett att överensstämma med Natos doktrin” och att syftet är att tillhandahålla ”värdlandsstöd till Natos styrkor i, eller med stöd från, värdlandet under Nato-ledd militär verksamhet”. Denna aningen tekniska prosa innehåller i själva verket dramatisk information om att Sverige är berett att ansluta sig till tanken på kärnvapenavskräckning, som utgör en central del av Natos doktrin. Och vidare informeras vi om att Sverige kan komma att – utan att vi själva befinner oss i krig – ge militärt stöd till Natoländer inbegripna i stridigheter utanför svenskt territorium.

Vår förmåga att medla i internationella konflikter hänger nära samman med vår alliansfrihet och genom att stå utanför kärnvapenalliansen Nato har vi med trovärdighet och kraft kunnat vara pådrivande i nedrustningsförhandlingarna i Genève om begränsning och på sikt avveckling av världens kärnvapenarsenaler. I vårt närområde ökar med all sannolikhet spänningarna om vi sluter ett avtal som riskerar göra vårt land till bas för Natoaktioner i Östersjöområdet.

Undermålig beredning

Beredningsprocessen kring det här avtalet har varit iögonfallande undermålig. Varför har ingen analys av de säkerhetspolitiska konsekvenserna genomförts? Och varför uteslöts folkrörelser, kommuner och samernas organisationer från remissrundan?

ANNONS

I Göteborg äger värdlandsfrågan en särskild aktualitet. Försvarsmakten har ansökt om ökade militäraktiviteter i Göteborgs södra skärgård, som Göteborgs kommun sagt ett starkt nej till, och som är ett vilande miljöprövningsärende hos regeringen. Detta har inte offentligt kopplats ihop med värdlandsavtalet, men det är uppenbart i miljöprövningen att de utökade skjutövningarna behövs just för att militären planerar för utländsk närvaro i övningarna. ”Sverige kommer att öva mer än någonsin med amerikanska styrkor de kommande åren”, sa Natos europeiske befälhavare Ben Hodges i en intervju i TV4 i början av året.

Om riksdagen fattar beslut om värdlandsavtalet, så underlättas utländska övningar på svenskt territorium – är det därför som miljöprövnings-ärendet för södra skärgården har skjutits upp tills värdlandsavtalet beslutats? Och är det därför som Göteborgs stad inte blev remissorgan när underlag till propositionen om värdlandsavtalet togs fram?

Det socialdemokratiska partidistriktet i Göteborg tog nyligen beslutet att uppmana sina riksdagsledamöter att skjuta upp avgörandet om värdlandsavtalet för att en folkbildningskampanj ska kunna genomföras. Miljöpartiet tog i den senaste valrörelsen tydlig ståndpunkt mot värdlandsavtalet. Det rödgröna samhällsbygget kan aldrig förverkligas enbart av en skara ministrar i Stockholm utan bärs ytterst upp av tusentals partiaktiva i de båda regeringspartierna. S- och MP-ledningarna gör därför klokt i att lyssna till gräsrötterna och bejaka den vilandeförklaring som nu tycks inom räckhåll i riksdagen och som skulle innebära att beslutet skjuts upp ett år.

ANNONS

Det är faktiskt svårt att hitta ett enda bärande argument för att nu stressa fram ett dåligt berett beslut om värdlandsavtalet. Demokratiska processer måste få ta tid.

Tomas Magnusson (S)

ordförande i S-distriktets internationella utskott

Valter Mutt (MP)

riksdagsledamot

ANNONS