Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Inga visioner eller erfarenheter är goda nog att ursäkta missförhållanden, bristande rutiner och tystnadskultur. Det vet redan alla som arbetar eller har sina barn på̊ Rudolf Steinerskolan, skriver debattörerna.  Bild: Måns Langhjelm, Bengt Löfgren
Inga visioner eller erfarenheter är goda nog att ursäkta missförhållanden, bristande rutiner och tystnadskultur. Det vet redan alla som arbetar eller har sina barn på̊ Rudolf Steinerskolan, skriver debattörerna. Bild: Måns Langhjelm, Bengt Löfgren

”Ny värdegrund” förändrar inte Rudolf Steinerskolan

Det är inte insikten om att elever inte ska kränkas som saknas på Rudolf Steinerskolan. Utan modet att genomlysa skälen till att det ändå sker, skriver Marcus Dimbodius och Hanna Dimbodius.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

28/5 Problemen på Solvikskolan finns även i Göteborg

2/6 Rudolf Steinerskolan: ”Vi tar kritiken på allvar”

Inte mycket skiljer rektor Antje Gregners och huvudmannens ordförande Cecilia Schmidt-Åbergs försök till effektiv skademinimering från vilken presstränad företagsledare som helst. Förvåning över de utsagor som sedan länge varit kända internt. En utsträckt hand till de som de själva redan förminskat och fryst ut. Och så “insikten” om vikten av att inkludera fullständiga självklarheter som att “ta avstånd från kränkningar” i en “ny värdegrund”. För den som önskar verklig förändring på Rudolf Steinerskolan växer inte hoppet.

Annan ton tidigare

Redan för ett år sedan, när våra barn alltjämt gick på Rudolf Steinerskolan, mejlade vi vår familjs upplevelser till replikförfattarna. Svaret vi fick är inte längre än att det kan återges i sin helhet.

"Tack för dina synpunkter. Vi har, som du säkert anar, en helt annan syn på det du beskriver i din text. Om/när du väljer att publicera din text kommer vi att bemöta innehållet i den mer utförligt.”

Cecilia Schmidt-Åberg var då nytillträdd ledamot i huvudmannastyrelsen, helt utan förstahandsinformation om turerna kring våra och andra barns psykosociala situation. Trots detta avfärdade hon utan att blinka våra upplevelser som “en annan syn” och att det endast var intressant att “bemöta” dem vid en eventuell publicering. Skamlösheten i att nu, offentligt, påstå sig “välkomna” och ta vår berättelse på “stort allvar” vet inga gränser.

Polariserad debatt

Vi läser Anna Björklunds artikel: Waldorfskolan är mer relevant än någonsin, nickar i medhåll och påminns om hur lätt debatten kantrar åt "för eller emot waldorfskolor”. Varför är det så svårt att skilja kritik mot missförhållanden på en waldorfskola ifrån kritik mot pedagogiken som sådan? Om vi berättade att vårt barn på ett ridläger behandlats illa skulle väl ingen svara att de själva trivts alldeles utmärkt på sin barndoms ridläger, eller undervisa oss om ridningens alla positiva effekter?

Kanske kan åtminstone de av oss som älskar waldorfpedagogik försöka hålla två tankar i huvudet samtidigt? Vad sägs om FÖR waldorfpedagogik och samtidigt MOT kränkningar och förljuget ledarskap? Vad sägs om att låta våra älskade barn få uppleva förundran, nyanser och meningsfullt lärande utan bristande omsorg och kunskapsluckor? Det tror vi väl ändå är möjligt?

Inga visioner eller erfarenheter är goda nog att ursäkta missförhållanden, bristande rutiner och tystnadskultur. Det vet redan alla som arbetar eller har sina barn på Rudolf Steinerskolan.

Inga visioner eller erfarenheter är goda nog att ursäkta missförhållanden, bristande rutiner och tystnadskultur. Det vet redan alla som arbetar eller har sina barn på Rudolf Steinerskolan. En “ny värdegrund” kommer inte att förändra någonting. Det är inte insikten om att elever inte ska kränkas som saknas, utan modet att öppet och ödmjukt genomlysa och hantera skälen till att det ändå sker.

Marcus Dimbodius, vårdnadshavare på Rudolf Steinerskolan 2016-2020

Hanna Dimbodius, vårdnadshavare på Rudolf Steinerskolan 2016-2020

Marcus Dimbodius och Hanna Dimbodius, som också driver forumet Rudolfsteinerskolan.nu för att föra diskussion om livet och arbetssättet på skolan. Bild: Bengt Löfgren
Marcus Dimbodius och Hanna Dimbodius, som också driver forumet Rudolfsteinerskolan.nu för att föra diskussion om livet och arbetssättet på skolan. Bild: Bengt Löfgren