Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Visst skulle det vara osmakligt om någon nu fick för sig att kalla dessa manliga, nyvaknade flyktingaktivister för godhetsknarkare, och påstå att de bara är ute efter sex med de ensamma mammorna, skriver debattörerna. På bilden EvaMärta Granqvist, Birgitta Jarl-Wogenius, Mariam Dehghani.
Visst skulle det vara osmakligt om någon nu fick för sig att kalla dessa manliga, nyvaknade flyktingaktivister för godhetsknarkare, och påstå att de bara är ute efter sex med de ensamma mammorna, skriver debattörerna. På bilden EvaMärta Granqvist, Birgitta Jarl-Wogenius, Mariam Dehghani.

Nu får det vara nog med sexualiserandet av vår solidaritet

Vinden har vänt i flyktingfrågan och den politiska sidan som tidigare förespråkade kulsprutor vid Öresundsbron visar nu en välvilja mot de ukrainska flyktingarna som inte vet några gränser. Visst skulle det vara osmakligt om någon nu fick för sig att kalla dessa manliga, nyvaknade flyktingaktivister för godhetsknarkare, och påstå att de bara är ute efter sex med de ensamma mammorna. Men det är exakt så som vi kvinnor som har hjälpt de ensamkommande har behandlats, skriver 90 kvinnor från Nätverket Nu är det nog.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Väpnade konflikter i världen, både längre bort och nu på helt nära håll, ställer stora krav på Sverige som mottagarland. Av tradition är det främst kvinnor som bär upp den praktiska, vardagliga hjälpen, oavsett vilka flyktingar det gäller.

Det är inget litet arbete vi utför, i huvudsak oavlönat på vår fritid. Det svenska samhället är i själva verket beroende av denna massiva, ideella kvinnokraft. Samtidigt undermineras våra insatser systematiskt. I åratal har rasistiska svenska män - och även en del kvinnor - använt sig av sexualisering i form av direkta trakasserier som politiskt vapen mot kvinnlig solidaritet.

Förutom att hävda att Sverige är fullt, har bilder på oss kvinnor tillsammans med unga manliga skolelever, församlingsmedlemmar eller inneboende cirkulerat i sociala medier åtföljda av avsändarnas egna sexualiserade tankar och anklagelser om till exempel sex mot betalning.

Skrämma oss till tystnad

Syftet är uppenbart. Det handlar om att skrämma oss till tystnad och skada vårt politiska inflytande.

Just nu vänder vinden i fråga om det svenska flyktingmottagandet. Välviljan hos den politiska sida vars företrädare tidigare förespråkade kulsprutor vid Öresundsbron, den vet nu bokstavligt talat inga gränser.

Grundaren av den högerpopulistiska tidningen Nyheter Idag, Chang Frick, för att ta ett exempel hastar iväg till Ukrainas gräns för att möta mammor och barn, och passar samtidigt på att annonsera välgärningen via Twitter.

Visst skulle det vara osmakligt om någon nu fick för sig att kalla dessa manliga, nyvaknade flyktingaktivister för godhetsknarkare, och påstå att de bara är ute efter sex med de ensamma mammorna.

Visst skulle det vara både äckligt och onödigt att uppmana dem att sticka till Thailand om de nu är så desperata. Dessutom hade vi - om det inte hade varit så totalt befängt - kunnat hävda att det inte alls är krig i Ukraina.

De oönskade flyktingarna avhumaniseras genom klassiska förolämpningar, och i samma takt ökar det sexualiserade motståndet mot obekväma kvinnor

Ja, precis så här illa låter det från missnöjda, okunniga och sexfixerade män i det svenska rasistiska parallellsamhället - så länge det gäller flyktingar med "fel" hudfärg, "fel" ursprungsland och "fel" kön.

Och nu intensifieras drevet, i syfte att försvara den svenska gästfriheten riktad uteslutande till vita europeer. De oönskade flyktingarna avhumaniseras genom klassiska förolämpningar, och i samma takt ökar det sexualiserade motståndet mot obekväma kvinnor.

Nej, vi kvinnor som utsatts för detta i åratal, vi har inte för avsikt att ställa utsatta grupper mot varandra. I själva verket är det ofta vi äldre så kallade batikhäxor och kulturtanter, som värnar om alla utsatta människor, oavsett vilka de är. Rätten att söka skydd från krig och förföljelse är en mänsklig rättighet som gäller alla.

Inget emot nya flyktingar

Vi har alltså inget emot att välkomna nya flyktingar. Men för att vi ska orka börja om på nytt i en långdragen, ideell kamp för utsatta människors rätt till trygghet i vårt land, har vi ett krav som vi finner både rimligt och nödvändigt, riktat till den svenska staten.

Här vill vi citera Elina Pahnke i Sydsvenska Dagbladet 2018, under rubriken “När solidaritet sexualiseras”:

“När staten utmålar flyktingen som ett hot kommer sexualiseringen av aktivister som ett brev på posten.”

Nu vill vi att Sveriges regering och riksdag slutar underblåsa de rasistiska, nationalistiska och antidemokratiska krafter som gör skillnad på utsatta människor utifrån hudfärg, födelseland, kön och annat ovidkommande.

Fatta beslut om amnesti

Ta nu detta utmärkta tillfälle i akt och var den vuxne i rummet så att säga. Fatta beslut om amnesti i form av permanenta arbets- och uppehållstillstånd för alla Sveriges ensamkommande ungdomar, och alla flyktingar från Afghanistan.

De har väntat på besked om sin framtid i vårt land i sju år, men nu finns det tydligen plats igen. Asylskäl saknas som bekant inte heller, för de allra flesta av dem. Nu behövs vår svenska kvinnokraft till nya solidariska insatser.

Ella-Marie Asplund, Malå

Janina Bengtsdotter, Falun

Catarina Berg Orioli, Hässleholm

Ulla Berglind, Rönninge

Ulrika Bernhardsson, Malmö

Elina Bernövall, Gyttorp

Margareta Björkström, Tjörn

Kristina Björktorp, Borlänge

Maria Blom, Stockholm

Miriama Christensen, Malmö

Mariam Dehghani, Järfälla

Yvonne Domeij, Stockholm

Ingrid Eckerman, Stockholm

Jessica Eriksson, Arvidsjaur

Mia Eriksson, Nora

Aryana Esfandiary, Stockholm

Ylva Floreman, Ystad

Ulrika Forslund, Kramfors

EvaMärta Granqvist, Hörby

Rodhe Green, Malå

Eva Grip, Hörby

Angelica Grubmüller, Skurup

Annika Gustafsson,

Marjet Gustavsson, Malå

Anita Harning, Örnsköldsvik

Gudrun Henningsson, Malå

Mikaela Holm, Solna

Karin Hultmar, Malå

Åsa Hägglöf, Ånge

Eva Härdström Lindberg, Avesta

Birgitta Jarl-Wogenius, Strömstad

Britt-Marie Johansson Falkenberg

Linda Karlsson, Kumla

Christina Klein, Rätlindor

Eva Bi Koersner Sinding, Örsundsbro

Mona Kristoffersson, Ljungby

Lena Kronberg, Lund

Monica Kullenberg, Alsen

Anneli Kuylenstierna, Norrköping

Pia Lang-Olsson Perstorp

Kerstin Larnesjö, Lindesberg

Cia Larsson, Hässleholm

Bitti Lindmark, Luleå

Sanna Lundberg, Malmö

Paola Lundmark, Umeå

Monika Lundqvist Malå

Birgitta Lundström, Göteborg

Emy Malmgren, Vellinge

Vivianliz Manfredini, Malmö

Hilkka Manni, Umeå

Camilla Nilsson, Kalmar

Inga Nilsson, Hässleholm

Wiwie Nelson Borg, Malmö

Birgitta Näsman, Umeå

Hilkka Manni, Umeå

Rosmarie Meijer, Höganäs

Anki Nilzén, Blomstermåla

Mena Macken Nyberg, Hunnebostrand

Eirin Pedersen, Järpen

Marianne Persson, Hörby

Therese Pettersson Malå

Ulrica Rang, Kristinehamn

Maria Rosenlund, Hörby

Petra Rudberg, Uppsala

Marianne Sandlund, Vetlanda

Marga Sandström, Karlstad

Annkatrine Sedin, Kristinehamn

Ann-Margreth Simonsson, Vissefjärda

Cathrin Sjöström, Stockholm

Helen Sjöström, Åre

Kristin Sott, Mölndal

Margareta Spåmans Öst, Borlänge

Susanne Stellborn, Stockholm

Karin Stimose, Nydalen Motala

Anette Strandberg, Göteborg

Anne Brith Stråge Malå

Eva Sundqvist, Mora

Monika Svensson, Skurup

Margareta Söderberg, Horndal

Elisabeth Tingdal, Göteborg

Lena Torsson, Göteborg

Wiwiette Tryggestrand, Köpingsvik

Christina Wahlström, Onsala

Ulrika Wakeus, Onsala

Åsa Wass, Gränna

Kristina Zanotti, Vellinge

Riekje van Zanten, Kristinehamn

Ingrid Åkesson Holmberg, Eksjö

Elisabeth Öhrnell, Östersund