Hampus Magnusson (M), oppositionsråd, Axel Josefson (M), vice ordförande Trafiknämnden, David Lega (KD), oppositionsråd
Hampus Magnusson (M), oppositionsråd, Axel Josefson (M), vice ordförande Trafiknämnden, David Lega (KD), oppositionsråd

Ni rödgröna gör bilen till en klassfråga

På dagens kommunfullmäktige kommer förslaget om att kraftigt höja avgifterna för boendeparkeringar upp till beslut – något vi från M och KD är emot, skriver bland andra Hampus Magnusson (M) och David Lega (KD).

ANNONS
|

Trafikfrågor är ett hett omdiskuterat ämne efter att de rödgröna beslutat att biltrafiken ska minskas med 25 procent i Göteborg – samtidigt som befolkningen väntas öka med 150 000 fram till 2035.

Beslutet att kraftigt minska biltrafiken togs av de rödgröna 2014 men trots det har biltrafiken ökat med cirka två procent årligen. Därför tvingas de rödgröna nu ta till allt fler åtgärder för att försvåra bilåkande. Det har bland annat handlat om att stänga av gator, minska hastigheten och ta bort parkeringsplatser.

Stor skillnad

I dag, torsdag 7/12, kommer ett ärende om att ”marknadsanpassa” avgifterna för så kallad boendeparkering att tas upp. Boendeparkering innebär att man i mån av plats får ställa sin bil på gatan där man bor mot en avgift på mellan 195 och 650 kronor per månad.

ANNONS

Vi menar att det är stor skillnad jämfört med att hyra en fast parkeringsplats i ett garage (som kostar från cirka 1 000 kronor och mer), som är den så kallade övriga marknaden som de rödgröna vill anpassa nuvarande avgifter till. När man hyr en fast plats är man alltid garanterad plats och får stå där obegränsat medan boendeparkering sker i mån av plats och nästan alltid under begränsade tider. Dessutom står en bil i ett garage betydligt säkrare både vad gäller inbrott, väder och trafikskador.

Det rödgröna förslaget att höja boendeparkeringstaxorna med 2,5 procent årligen plus KPI kan vid en första anblick inte låta så mycket, men då tillkommer också inflationen och eftersom ökningen ska ske årligen blir det snabbt en ränta-på-ränta effekt.

Riskerar att försvinna

Parallellt med detta riskerar mer än 6 000 centrala parkeringsplatser att försvinna i samband med olika byggprojekt. Många av dessa platser vill inte de rödgröna partierna ersätta, utan tvärtom ska parkeringstalen radikalt minskas. Detta kommer att innebära att det i många fall inte kommer att finnas garageplatser för dem som tvingas bort från boendeparkeringen.

Vi anser att det är viktigt att staden även fortsättningsvis kan erbjuda både en billigare boendeparkering och fasta parkeringsplatser i parkeringshus eller garage. Vi anser också att dagens taxa för boendeparkering redan är marknadsmässig. Det är viktigt att bilägande och i förlängningen möjligheten att bo i centrala Göteborg inte blir en klassfråga där bara de som har råd att betala dyra parkeringar eller de som kan vara utan bil har möjlighet att bo centralt.

ANNONS

Hampus Magnusson (M)

oppositionsråd

Axel Josefson (M)

vice ordförande Trafiknämnden

David Lega (KD)

oppositionsråd

Johan Pettersson (KD)

ersättare i Trafiknämnden

ANNONS