Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Den svenska debatten har länge varit både feg och naiv när det gäller hedersförtryck. Mona Sahlins integrationsutredare Masoud Kamali sa 2004 att det inte finns någon speciell hederskultur. 2013 skrev idéhistorikern Edda Manga att hedersbegreppet är en konstruktion som används av ”populister och nationalister”, skriver debattörerna. Bild: Christine Olsson/TT
Den svenska debatten har länge varit både feg och naiv när det gäller hedersförtryck. Mona Sahlins integrationsutredare Masoud Kamali sa 2004 att det inte finns någon speciell hederskultur. 2013 skrev idéhistorikern Edda Manga att hedersbegreppet är en konstruktion som används av ”populister och nationalister”, skriver debattörerna. Bild: Christine Olsson/TT

Nej, det är inte en ”pytteliten minoritet” som utövar hederskultur

I dagarna verkar det som om ännu en av alla de unga personer som lever under hedersförtryck har tvingats betala med sitt liv. En fjortonårig flicka i Nacka är död och hennes mor, bror och kusin är misstänkta för mord. Den svenska debatten har länge varit både feg och naiv när det gäller hedersförtryck. Bara för några dagar sedan sa Centerpartiets vice partiledare Martin Ådahl i SVT att hederskultur bedrivs av ”en pytteliten minoritet”. Detta är inte sant, skriver Ebba Busch (KD) och Nike Öbrink (KDU).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Ett samhälle som inte förstår hedersförtryckets natur kommer inte att vinna kampen mot hedersförtrycket. 240 000 unga människor i Sverige lever med olika grader av hedersförtryck. Siffran är framtagen av Astrid Schlytter, docent i rättssociologi på Stockholms universitet och en av Sveriges främsta experter på hedersproblematik.

Tyvärr kan den redan skyhöga siffran vara en underdrift. Den gäller enbart unga människor, men hederskraven upphör inte med åldern. En person som lever i en hederskontext och som genomgått en skilsmässa eller blivit änka/änkling är på motsvarande sätt förhindrad att fritt dejta, välja ny partner eller leva samboliv.

Dessutom är siffran från 2017. Sedan dess har invandringen från länder i det så kallade hedersbältet och även från andra länder med liknande mönster fortgått. Och med den även hederskulturens utbredning. Den exakta siffran vet varken vi eller någon annan, men klart är att de flickor och pojkar, kvinnor och män, som inte fritt får välja partner eller former för umgänget med sin partner, nu kan räknas i hundratusental. Här i Västsverige motsvarar det kanske 50 000 människor – ett helt Trollhättan.

Betalat med sitt liv

I dagarna verkar det som om ännu en av dem har tvingats betala med sitt liv. En fjortonårig flicka i Nacka är död och hennes mor, bror och kusin är misstänkta för mord.

Den svenska debatten har länge varit både feg och naiv när det gäller hedersförtryck. Mona Sahlins integrationsutredare Masoud Kamali sa 2004 att det inte finns någon speciell hederskultur. 2013 skrev idéhistorikern Edda Manga att hedersbegreppet är en konstruktion som används av ”populister och nationalister”. Mohamed Barani från det nybildade partiet Nyans har skrivit att ”heder skyddar kvinnor”. Och för bara några dagar sedan sa Centerpartiets vice partiledare Martin Ådahl i SVT att hederskultur bedrivs av ”en pytteliten minoritet”.

Inget av detta är sant. Nu måste debatten föras öppet och rakt. Några punkter behöver slås fast en gång för alla:

– Hedersförtryck drabbar inte bara ett fåtal

– Hedersförtryck drabbar flickor och kvinnor mest, men även pojkar och män

– Hedersförtryck utövas inte enbart av manliga släktingar, även kvinnor kan vara drivande

– Hedersförtryck är mer än de fall då det finns risk för våld och mord, det utövas även via hot om utfrysning och isolering

– Hedersförtryck handlar inte om utbildningsnivå eller sysselsättning

Det finns inget utrymme för kompromiss i konflikten mellan den som vill vara fri och den som vill stjäla andras frihet

Däremot finns exempel på att hedersmönster kan brytas. Journalisten Elaf Ali skriver i sin bok ”Vem har sagt något om kärlek? Att bryta sig från hedersförtryck” om sin kamp, och om hennes pappa som gått från att förtrycka till att stödja. Men det kräver att vårt samhälle vägrar kompromissa. Ingen flicka ska tvingas avstå från simundervisning i skolan. Socialtjänst och andra myndigheter måste agera resolut vid misstanke om hedersförtryck. Straffet för den som försöker sätta sin så kallade heder över svensk lag måste vara strängt.

Det hela kan sammanfattas med orden ”backa aldrig”. Det finns inget utrymme för kompromiss i konflikten mellan den som vill vara fri och den som vill stjäla andras frihet. En av kristdemokratins grundpelare är att varje människa har sitt eget unika värde och inte får bli ett verktyg för andra. Det genomsyrar all vår politik, så även i den kampen mot hedersvåld. Och att vi vinner den kampen är helt nödvändigt. Det handlar bokstavligen om frihet eller slaveri, liv eller död.

Det finns ingen heder i förtryck – och i Sverige ska förtryck aldrig accepteras.

Ebba Busch, partiledare (KD)

Nike Örbrink, förbundsordförande (KDU)