Signalvärdet till de unga blir; ”ta inget ansvar för ditt liv, du kan begå brott och välkomnas in i värmen när du sonat ditt straff”. Dessa kriminella gäng ger oss skötsamma invandrare dåligt anseende och spär på det redan existerande hatet mot invandrare; likt en oändlig cirkel av hat, skriver debattörerna.
Signalvärdet till de unga blir; ”ta inget ansvar för ditt liv, du kan begå brott och välkomnas in i värmen när du sonat ditt straff”. Dessa kriminella gäng ger oss skötsamma invandrare dåligt anseende och spär på det redan existerande hatet mot invandrare; likt en oändlig cirkel av hat, skriver debattörerna. Bild: Gorm Kallestad

När ni glorifierar Yasin ökar hatet mot oss skötsamma invandrare

Den senaste tidens debatt har handlat om huruvida glorifierandet av våldsromantiserande rap är ok eller inte och vilken påverkan texternas innebörd samt musikvideos kan ha på de yngre killarna i förorten. Dock saknas det några perspektiv i debatten, nämligen tjejerna, offren och om det är lönt att sköta sitt liv, skriver Maria Hind Alias och Eshtar Faris.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Majoriteten av de kriminella gängen i förorterna är unga vuxna män och tonårspojkar, tonårsflickor är undantagen. Majoriteten av skjutningar, knarkhandel, hämndskjutningar, förnedringsrån och andra vedervärdiga handlingar är begångna av unga män i förorten. Under tiden som killarna får leva ”La Vida Loca” får tjejerna restriktioner satta på sitt vardagsliv i enlighet med hedersnormerna i familjen och i förortsmiljön.

Det hör till det yttersta ovanligheterna att tjejgäng begår dessa våldshandlingar. Majoriteten av förortens tjejer som har sitt ursprung från kulturer där hedersnormer är starka, är kontrollerade på ett eller annat sätt. De får ibland inte sminka sig som de vill, inte klä sig som de vill, inte ha pojkvän eller Gud förbjude, ha flickvän. Det är inte sällan man ser unga tjejer byta om på bussen eller på t-banan på väg till skolan, byta om till favoritkläderna, ta av sig slöjan, eller sminka sig, långt efter att de passerat den där stationen som är långt ifrån föräldrarnas synhåll och de skvallrande grannkvinnorna. I vissa fall kan gränsen vara nådd på grund av ett rykte och då ska tjejen bestraffas psykiskt eller fysiskt. Några av dessa tjejer får sitta med restriktioner i sitt eget hem, som om de satt i fängelse, utan mobil eller internet.

ANNONS

Oerhört starka

Könsstrukturerna är oerhört starka enligt hedersnormerna, män får nästan alltid mer frihet än kvinnor att forma sina liv hur de vill. Det är det vi ser resultat av i förorterna: hedersnormer som möjliggör killarnas frihet till att obehindrat göra vad de vill, för att de just tillhör rätta könet.

Debatten om Yasin handlar inte om censur. Ingen demokratisk människa som är för yttrandefrihet är för censur. Spotify, SR och SVT får gärna sända svensk gangsterrap. Men när man upphöjer dessa unga män normaliserar och legitimerar man ett beteendemönster.

Signalvärdet till de unga blir; ”ta inget ansvar för ditt liv, du kan begå brott och välkomnas in i värmen när du sonat ditt brott”. Dessa kriminella gäng ger oss skötsamma invandrare dåligt anseende och spär på det redan existerande hatet mot invandrare; likt en oändlig cirkel av hat. Det finns unga och vuxna som flytt krig och levt här endast ett par år. De har börjat från noll i det nya landet Sverige och kämpat sig upp, helt utan kriminalitet. Dessa syns inte i media, de som jobbar hårt, studerar och tar för sig av de arbets-, studie och karriärmöjligheter som Sverige har att erbjuda.

Status och pengar

Alla, oavsett föräldrarnas plånböcker, har tillgång till gedigen skolgång. I Sverige har vi tillgång till CSN, vilket många andra drömmer om. Man kan komma från en fattig familj, växa upp i en förort och faktiskt kämpa sig fram enbart med hjälp av skolan. Två anledningar till varför vissa vänder sig till liv i kriminalitet är: status i orten och de snabba pengarna.

ANNONS

Hög status och våldskapital eftersträvas. Statusen i att ha råd med lyxbilar, bära dyra klockor och märkeskläder, är något de unga kriminella eftersträvar och ser upp till.

Vi har hört från poliser som jobbar i dessa utsatta områden att det inte hör till ovanligheterna att vissa individer har jobb och taxerar bra men ändå väljer de kriminell inkomst vid sidan om. Just för att det ger status.

Istället för att göra en dokumentär om Yasin borde SVT göra en dokumentär om mammorna vars barn dödats av gängen.

Avhoppare som lämnat sin kriminella bana och jobbar förebyggande som terapeuter eller rehabiliteringskonsulter med unga som hamnat snett; dessa personer borde SVT och SR göra dokumentär om.

Offerperspektivet talas det näst intill inte om. Ingen gör dokumentärer om mammorna som förlorat sina söner i skjutningar. Ingen berättar om deras sorg och längtan efter att få återse sitt barn.

Shottaz, gänget som Yasin tillhörde, har många liv på sitt samvete. Istället för att göra en dokumentär om Yasin borde SVT göra en dokumentär om mammorna vars barn dödats av gängen.

Eshtar Faris Statsvetare och konstnär

Maria Hind Alias, Ordförande för S-föreningen för jämställdhet, emot hedersförtryck/våldsbejakande extremism

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS