Ett av de ursprungliga syftena med sexköpslagens utformning är att skapa förutsättningar för skydd och stöd till personer i prostitution. För detta är det viktigt att det finns en samverkan mellan polisen och socialtjänsten, skriver debattörerna.
Ett av de ursprungliga syftena med sexköpslagens utformning är att skapa förutsättningar för skydd och stöd till personer i prostitution. För detta är det viktigt att det finns en samverkan mellan polisen och socialtjänsten, skriver debattörerna. Bild: Andreas Olsson/TTELA

Mycket oroande att prostituerade kan utvisas för ”vandel”

Det är med stor oro vi och flertalet människorättsorganisationer i Sverige nu tar del av den högerkonservativa regeringens beslut att riva upp den svenska sexköpslagstiftningen genom att personer som säljer sin kropp döms för ”bristande vandel” trots att det i Sverige inte är kriminellt att sälja sex. Arbetet mot kvinnors utsatthet och stödet till dem måste öka, inte minska, skriver Janette Olsson och Aylin Fazelian, Socialdemokraterna.

Det här är en debattartikel. Åsikter och idéer som framförs är skribenternas egna. Vill du svara eller har du synpunkter på debattartikeln? Mejla till: debatt@gp.se

ANNONS
|

Den 1 januari 1999 införde Sverige, som första land i världen, en lagstiftning som kriminaliserade köp av sexuella tjänster, men inte att sälja dem. Att Sverige nu överger den progressiva lagstiftningen kommer ha enorma konsekvenser för de mest utsatta i samhället. Jämställdhetsmyndigheten menar att lagen haft effekt och minskat prostitutionen och efterfrågan på sexköp i Sverige.

Ett av de ursprungliga syftena med sexköpslagens utformning är att skapa förutsättningar för skydd och stöd till personer i prostitution. För detta är det viktigt att det finns en samverkan mellan polisen och socialtjänsten. Problemet är att få av landets kommuner tycker att de har tillräcklig kompetens för att hantera frågor om sexköp, visar en enkät som Sveriges Radio gjort. Och även om sexköpslagen varit effektiv är mörkertalet stort och prostitution alldeles för stort.

ANNONS

Ingen samverkan

Man kan konstatera att när storstäder som till exempel Göteborg arbetar effektivt mot trafficking och prostitution så flyttar verksamheten ut i kranskommunerna, campingar och vandrarhem. På flera orter i landet sker i stort sett inget samverkande arbete och på dessa platser kan prostitution och människohandel ske relativt ostört. Göteborgsområdets kommuner behöver tillräcklig kompetens för att hantera frågor om sexköp, skydda kvinnor som utsatts men också förebygga att unga hamnar där. Samarbetet mellan kommuner och polisen måste bli bättre. Det kan handla om att polisen och socialtjänsten samverkar med hotell och campingplatser, har koll på annonser på webben om sex mot ersättning.

Det behövs:

- Kommunala handlingsplaner med rutiner för arbetet mot människohandel och prostitution, hur man skyddar och stöttar kvinnor i prostitution,

- Rutiner för akuta skyddsbedömningar om en kvinna sålt sex genom tvång, trafficking och hot.

- I skolan och ungdomsmottagningar behövs kunskap om att unga kan utsättas för grooming, prostitution genom påtryckningar eller utpressning.

Vi menar att kommuner behöver kartlägga kunskapsläget och initiera handlingsplaner och rutiner för hur man samverkar kring och hanterar prostitution i kommunen. Det finns stöd och behandling för personer som utnyttjas i prostitution och människohandel eller personer som köper sexuella tjänster främst i storstadsregionerna vilket leder till att det är stora skillnader över landet vad gäller tillgången likvärdigt stöd. Samtidigt vet vi att trafficking, smuggling och narkotikahandel är organiserad brottslighet som skadar samhället stort.

ANNONS

Arbetet mot kvinnors utsatthet och stödet till dem måste öka, inte minska

Aylin Fazelian (S), riksdagsledamot från Mölndal

Janette Olsson (S), regionpolitiker och S-kvinnors förbundsstyrelse

ANNONS