Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

Miljöpartiet kommer att driva på för att det nationella målet blir tillräckligt ambitiöst, och att det lokala målet för cykling i Göteborg skruvas upp rejält, skriver debattörerna.
Miljöpartiet kommer att driva på för att det nationella målet blir tillräckligt ambitiöst, och att det lokala målet för cykling i Göteborg skruvas upp rejält, skriver debattörerna.

MP: Så vill vi göra Göteborg till en bra cykelstad igen

I dag är Göteborg en av Sveriges sämsta cykelstäder, men vi kan vända trenden. Med handling och vilja kan Göteborg bli Sveriges framsida för cykling, det skriver miljöpartisterna Emma Berginger, Karin Pleijel och Ulrika Frick i dag på cykelns dag.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Västra Götaland har genomfört en “cykelpotentialstudie” som visar att nästan hälften av alla göteborgare kan cykla till arbetet på 30 minuter eller mindre. Det finns alltså stor potential för att många fler ska cykla i staden, men varför ligger Göteborg i botten? I dag står både nationella och lokala hinder i vägen. Det vill vi ändra på.

LÄS MER: Göteborg får uselt betyg som cykelstad

Miljöpartiet ser tre områden som måste förändras:

Ambitiösa mål om ökad cykling. Regeringen meddelade i våras att ett nationellt mål om ökad cykling ska tas fram. Miljöpartiet kommer att driva på för att det nationella målet blir tillräckligt ambitiöst, och att det lokala målet för cykling i Göteborg skruvas upp rejält.

Ökade investeringar och underhåll av cykelinfrastruktur. Pengar behöver satsas både lokalt, regionalt och nationellt.Cykelvägarna behöver bli fler och bättre med bredare cykelbanor och separering av cyklister och fotgängare. Satsa mer pengar på underhållsarbete som ger jämna och fina cykelbanor, och bygg fler säkra cykelparkeringar.

En moderniserad väglag. I dag innebär väglagen och anläggningslagen att cykelvägar utanför tätorterna i princip alltid måste läggas intill en bilväg. Lagstiftningen behöver moderniseras så att det blir billigare och effektivare att anlägga cykelvägar som är attraktivare för såväl pendlare som turister.

Förverkliga ”15-minutersstaden”

Göteborg har alltid värnat det lokala, och cykeln är svårslagen främjare av den lokala handeln. En studie från Sweco visar att detaljhandeln blir lönsammare med fler fotgängare och cyklister, då fler människor på ett naturligt sätt passerar butiker än om de åker bil. Miljöpartiets vision är att förverkliga “15-minutersstaden”, där det mesta du behöver ska finnas inom 15 minuters gång- eller cykelfärd.

Intresset för svensk naturturism har ökat och Göteborg, tillsammans med resten av Västra Götaland, har med sin fantastiska naturrikedom möjlighet att ligga i framkant för hela Sverige. För att cykelturismen ska kunna öka måste satsningarna på den regionala cykelinfrastrukturen öka.

På nationell nivå har Miljöpartiet tagit initiativ till stadsmiljöavtalen, ett statligt stöd till kommunal infrastruktur på en miljard kronor per år, som ges till projekt som förbättrar kollektiv- och cykeltrafik i städer. I senaste budgeten utökas de med nära 30 procent för 2021-2022, öronmärkt till cykel. Göteborgs Stad har hittills sökt och fått mest stöd i hela landet.

En nya målsättningar, ökade investeringar och moderniserad lagstiftning är viktiga kliv på vägen dit. Då kan Göteborg bli Sveriges framsida för cykling.

Nu behöver mer göras. En nya målsättningar, ökade investeringar och moderniserad lagstiftning är viktiga kliv på vägen dit. Då kan Göteborg bli Sveriges framsida för cykling.

Emma Berginger (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson

Karin Pleijel (MP), kommunalråd

Ulrika Frick (MP), regionråd Västra Götalandsregionen