Från och med år 2020 kan det bli möjligt för enskilda kommuner att införa så kallade miljözoner i vilka vissa typer av personbilar inte får framföras. Det har fått politikerna i vår stad att höja sina röster för och emot själva idén med miljözoner, men också om vilka typer av bilar som ska omfattas av zonernas restriktioner.
Vi menar att införandet av miljözoner som portar alla former av personbilar är den enda rimliga vägen framåt.
Ohållbar politik
Den trafikpolitik som drivits historiskt och fram till i dag har aldrig varit hållbar för vare sig klimatet, vår miljö, stadens invånare eller framtida generationer. Städerna har byggts och utvecklats för att främja bilismen och enorma ytor av vår stad upptas av parkeringsplatser.
Det är dags att tänka om och agera och frågan är akut. En rapport från Europeiska miljöbyrån pekar ut Göteborg som en av tre svenska städer som överskrider EU:s gränsvärden för luftföroreningar. De höga halterna av kväveoxid påverkar människors hälsa negativt och särskilt utsatta är människor med luftrörsbesvär eller hjärt- och kärlsjukdomar samt små barn.
Bilfri innerstad
Vi vill se förändringar som utgår från den faktiska situation som råder. Vi har en vision om en bilfri innerstad och en vision om att de resor vi gör ska vara hållbara nu och på sikt. Vi vill därför att resor som sker med cykel och kollektivtrafik ökar samt att gångtrafiken förbättras och att stadsutvecklingen tar avstamp i det.
Vi i Feministiskt initiativ Göteborg ställer oss därför positiva till miljözoner och andra åtgärder som bidrar till en hållbar omställning till dess att vi når vår vision om en bilfri stad.
Louise Thörnqvist (FI)
ersättare, kommunfullmäktige
Stina Svensson (FI)
ledamot, kommunfullmäktige
Alexandra Angelbratt
medlem Fi Göteborg