Miljöpartiet saknar politik för de som bor utanför storstan

Upprustning av våra järnvägar är bra, men utan en seriös väg- och fordonspolitik kommer vi inte att klara av de miljömål som riksdagen har beslutat om. Tyvärr är Miljöpartiet inte ett stöd för miljön utan deras ensidiga strategi försvårar omställningen av trafiken, skriver Magnus Jacobsson (KD).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Slutreplik

19/7 MP måste förstå att cykel och järnväg inte räcker

28/7 KD vill fortsätta som vanligt – trots klimatkrisen

Det är intressant att läsa Emma Bergingers (MP) svar på min debattartikel i GP den 19/7. Min kritik gentemot Miljöpartiets och regeringens politik är att man har ett alldeles för starkt fokus på att rusta upp järnväg samtidigt som man i praktiken försöker begränsa eller avveckla alla andra transportslag. Emma försöker att få denna kritik att handla om temperaturer och miljö men riktigt så enkelt är det inte.

Aktiv miljöpolitik

Tvärt om bedriver vi kristdemokrater en väldigt aktiv miljöpolitik inom trafikområdet det är bland annat därför vi vill se en utbyggnad av järnvägen samtidigt som vi stödjer flygets omställning till felfria bränslen och vi vill rusta upp vägar för alla de som bor där järnvägen inte finns. Vår kritik är att MP och regeringen försvårar flygets omställning samtidigt som de låter vägnätet förfalla vilket i förlängningen leder till att alla de som bor utanför våra större städer får allt svårare att leva ett normalt vardagsliv.

ANNONS

Det är intressant att Emma Berginger enbart kommenterar flyget och inte med ett ord nämner att Trafikverket idag tvingas att sänka hastigheten på våra vägar därför att det inte finns resurser till att rusta upp samt renovera dem.

Sverige är ett av Europas största länder. Cirka 80–90 procent av alla våra gods- och persontransporter sker på väg. Miljöpartiet talar om omställning utan att överhuvudtaget reflektera över att de flesta som bor och verkar i Sverige är helt beroenden av person- och godstransporter på väg. Det visar att de är ett verklighetsfrånvänt parti utan förankring i människors vardag.

Ohållbar strategi

Skall vi klara av att lösa de miljöproblem som finns inom transportsektorn går det inte att låtsas att dessa problem kommer att lösas via överflyttning av transporter från väg till järnväg. Det finns inget som tyder på att detta är en framkomlig strategi för att lösa de miljöproblem som finns.

Istället för MP:s utvecklingsnegativa politik som bygger på att det skall vara svårt och dyrare att använda sig av vägtransporter arbetar vi för att vägtransporterna skall bli mer miljövänliga. Biodrivmedel, vätgas, elektrifiering och effektiva dieselmotorer är olika tekniker som tillsammans kommer att minska transportsektorns miljöpåverkan.

Kombinerar man nya bränslen med längre och tyngre lastbilar kommer vi på kort sikt att kunna minska trafikens koldioxidutsläpp. Problemet är bara att MP inte vill att vi skall lyckas med detta, då det krockar med deras idealvärld. Istället för att se vägtrafiken som en möjlighet ser man det som något som bör motverkas och där med försvårar man för som bor utanför våra större städer och är beroende av fungerande vägar för att kunna ta sig till jobbet samt leva sina liv tillsammans med barn och barnbarn.

ANNONS

Upprustning av våra järnvägar är bra, men utan en seriös väg- och fordonspolitik kommer vi inte att klara av de miljömål som riksdagen har beslutat om. Tyvärr är Miljöpartiet inte ett stöd för miljön utan deras ensidiga strategi på framförallt järnväg försvårar omställningen av trafiken, vilket vi i KD beklagar.

Magnus Jacobsson (KD), trafikpolitisk talesperson

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS