Elektrifieringstrenden sker på flera platser i världen men på få platser är den så omfattande som här. Det är just bredden av eldrivna rullande, flytande och flygande fordon som är den västsvenska styrkan. Mångfalden ger Västsverige fördelar gentemot andra delar av Europa när fordonsindustrin ställer om. Det är fördelar som näringsliv, akademi och förtroendevalda behöver ta vara på och utveckla för att maximera nyttan.
En inventering av den västsvenska fordonsindustrin visar att det finns en unik bredd av fordonstyper som byggs, utvecklas och elektrifieras inom ett relativt koncentrerat område med Göteborg som centrum. De rullande fordonen omfattar alltifrån personbilar, lastbilar och bussar och är grunden för fordonsindustrin; den utvecklingen sker på flera ställen i världen. Det som utskiljer Västsverige är bredden av alla fordon som utvecklas eller testas här; såsom schakt- och grävmaskiner, båtmotorer och eldrivna flygplan.
Elektriskt flygplan
På ”Electric Site” vid bergtäkten Vikan kross utanför Göteborg samverkar Skanska och Volvo CE kring verklighetsanpassade tester av eldrivna fordon som reducerar CO2 utsläpp med 98 procent. I Göteborg finns även ett stort rederi i Stena Line som utvecklar, ställer om och arbetar för att elektrifiera sin verksamhet. Inom flyget arbetar Heart Aerospace, baserat på Säve, på att leverera ett elektriskt flygplan för trafik till 2026. Parallellt pågår arbetet med att utveckla bränslecellstekniken där företag som Power Cell är en stark västsvensk aktör.
Den stora spännvidden ger förutsättningar för starka nätverk för idé- och personalutbyte mellan aktörerna. Bredden borde dessutom göra det attraktivt för företag inom till exempel batteriutveckling och produktion att starta verksamhet med närhet till kunder inom olika segment – för utveckling och samverkan. Företagen kan därmed få en djup kompetenspool att ösa ur med möjligheter; för att utveckla och utbyta idéer mellan akademi och företag som utvecklar olika fordonstyper.
För att börja möta kommande efterfrågan måste strukturer för kompetensomställning, från förbränningsmotorer till elektriska drivlinor, komma på plats så snart som möjligt.
För att ta till vara på möjligheterna behöver det finnas kompetens. För att börja möta kommande efterfrågan måste strukturer för kompetensomställning, från förbränningsmotorer till elektriska drivlinor, komma på plats så snart som möjligt. Tillsammans med utvecklarna och tillverkarna som finns bör vi även notera den rad av viktiga samverkansarenor där stat, myndigheter, akademi och näringsliv möts så som Seel, AI-Innovation of Sweden, RISE med flera. Dessa är avsedda att stärka forskning och utveckling inom elektrifiering vilket både breddar och fördjupar elektrifieringsklustret i området.
En grundförutsättning för att vara en ledande elektrifieringsregion är en trygg tillgång på el. Vi har läst rapporten från länsstyrelsen i Västra Götaland om elförsörjningssituationen som inte ser några akuta problem i dagsläget. Men eftersom vi ser hur snabbt samhälle och näringsliv ställer om till användande av el behöver vi redan nu, med tanke på de oerhört långa planerings- och byggtiderna för nya elledningar, se över elnät och elproduktion för att säkerställa att vår region, den som ska elektrifiera fordon har en trygg, säker och långsiktig elförsörjning.
Tillväxtmotor för hela landet
Klustret ska inte mätas med andra industriella centrum i Sverige utan bör jämföras i ett större sammanhang. Politiker och beslutsfattare måste se Västsverige som en ledande europeisk elektrifieringsregion värd att satsa på att utveckla dess förutsättningar och möjligheter eftersom det är en tillväxtmotor för hela landet. En statlig åtgärd som är önskvärd är resurser till samverkansarenorna, spjutspetsarna i forskningen och utvecklingen.
Förhoppningen är att skapa en positiv spiral för regionen och göra den intressant för de som är verksamma inom området – till exempel batteri- eller bränslecellsnutvecklare, flyg- och fordonsutvecklare från hela världen. En känd region med en mängd av de främsta företagen skulle underlätta kompetensförsörjning, stärka FoU, tillgängliggöra riskkapital till starts-ups för alla inblandade.
Fungera som draglok
Det finns stora möjligheter för Sverige att dra fördel av Västsveriges fordonsindustri, som också har kopplingar till hela landet med tillverkning i Umeå, Eskilstuna, Braås, Olofström, vintertestning i Arvidsjaur och många fler orter. En stark elektrifieringsregion kan fungera som ett draglok för teknikutveckling, modernisering och omställning till fossilfria fordon och maskiner för ett mycket större område än Västsverige.
Johan Trouvé, vd Västsvenska Handelskammaren