Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

M: Vi har inte råd med dyra höghastighetståg

Höghastighetståg är en dyr investering med mycket liten nytta för klimat och infrastruktur, skriver Jessika Roswall (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

till Anders Åkesson (C) 27/6

Anders Åkesson (C) beklagar att Moderaterna inte vill ställa sig bakom höghastighetståg. Åkesson är sorgsen över att ”Moderaterna inte orkar ta ansvar”. Att ta ansvar är dock precis det som Moderaterna gör. Höghastighetståg är en enormt dyr investering med mycket liten nytta för klimat och infrastruktur. En investering som sannolikt kommer att kosta minst 230 miljarder kronor och ger 23 minuter kortare restid mellan Stockholm och Göteborg. Det tycker Centerpartiet är rimligt och här skiljer våra partier oss åt.

Sverige står inför stora investeringar inom välfärdens område de närmaste åren. Det saknas resurser till skola, vård, omsorg, trygghet och infrastruktur. Skatterna i Sverige är fortsatt skadligt höga. Nu behövs politiker som på allvar orkar ta ansvar och satsar på klimatsmart infrastruktur. Politiker som visar att med forskning och ny teknik går det att fasa ut fossila bränslen och samtidigt värna jobb och tillväxt.

Försenade tåg får konsekvenser för människor. Det som behövs de närmaste 20 åren är inte höghastighetståg utan gedigna investeringar i befintliga järnvägar. Alla pendlare och övriga resenärer skall känna trygghet med att man kan komma i tid till jobbet på morgonen och på eftermiddagen till hämtningen på förskolan. Tåg i Sverige skall präglas av punktlighet, tillgänglighet och hög turtäthet. Oavsett var man bor är den regionala pendlingen avgörande för jobb och tillväxt. Detta kommer att kräva stora investeringar. Det är detta vi moderater vill prioritera de närmaste åren.

Förespråkarna brukar dra historiska paralleller till tiden när Sverige lämnade skumpiga grusvägar och fick järnväg. Sanningen är dock att höghastighetstågen riskerar att bli en ny Göta kanal, en satsning på båttrafik som kostade stora summor pengar och var utkonkurrerad av järnväg redan när den invigdes.

Om vi menar allvar med att nå våra klimatmål behöver vi satsa på åtgärder som minskar utsläppen och gör nytta för klimatet. Byggandet av en höghastighetsbana kommer under byggtiden att öka utsläppen. Forskning visar att höghastighetståg inte ger någon positiv nytta för klimatet förrän efter 2075. Det är inte ansvarsfullt.

Höghastighetståg riskerar att vara omoderna innan de ens tagits i bruk. Förespråkarna brukar dra historiska paralleller till tiden när Sverige lämnade skumpiga grusvägar och fick järnväg. Sanningen är dock att höghastighetstågen riskerar att bli en ny Göta kanal, en satsning på båttrafik som kostade stora summor pengar och var utkonkurrerad av järnväg redan när den invigdes. Den här typen av dyra riskprojekt har Sverige inte råd med. Det finns så mycket annat som är viktigare och går före. Moderaterna kommer fortsätta att värna skattebetalarnas pengar, bygga en infrastruktur och ett samhälle som är grönt och modernt och skapar långsiktigt goda förutsättningar för jobb och tillväxt. Det är vad vi moderater menar med att ta politiskt ansvar.

Jessika Roswall (M)

Trafikpolitisk talesperson