Lena Malm (S), 2:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen
Lena Malm (S), 2:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen

M ska hålla sig till sanningen

Påstå inte att den kraftiga ökningen av resorna i kollektivtrafiken bygger på blågröna trollslag. Det är våra rödgröna satsningar i regionen och i Göteborg som till stor del lagt stor grunden för det som nu Moderaterna tar åt sig äran för, skriver lena Malm (S) och Johan Nyhus (S).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Replik

Fuskåkare, 6/11

När man läser moderaterna Lars Holmins och Axel Josefssons debattartikel om ökade insatser mot fusk-åkande i kollektivtrafiken låter det som att det råder konflikt kring detta. Det gör det inte – vi socialdemokrater ställer oss bakom insatserna mot fuskåkarna. Det vet både Holmin och Josefsson, eftersom frågan diskuterats i Västtrafiks styrelse, utan motsättningar.

De vet också att det är satsningar på kollektivtrafiken som genomfördes under den tidigare rödgröna regionledningen som den M-ledda regionen nu skördar frukterna av. Men de låter påskina något helt annat. Faktum är att Holmin bekräftar detta i en GP- replik bara ett par dagar senare när han vilar sin argumentation på satsningar från 2006 och 2010, både en och två mandatperioder före moderatledningen i VGR.

ANNONS

Rödgröna satsningar

Att allt fler väljer att åka spårvagn och buss beror i hög grad på att de rödgröna byggt ut kollektivtrafiken och på satsningar från den rödgröna ledningen i Göteborg. Exempelvis köpte Göteborgs stad 2017 fria resor till alla skolungdomar från mellanstadiet till gymnasiet under sommarlovet. Ytterligare en Älvskyttel köps in för trafik över Göta älv. Det är vår göteborgsbudget som gör att den är kostnadsfri att resa – inte Västtrafiks eller den moderatledda regionmajoritetens. Det är tack vare de rödgröna i Göteborg som pensionärer får resa gratis i kollektivtrafiken. Den rödgröna ledningen i Göteborg fortsätter också att subventionera månadskorten för alla göteborgare, med 135 kronor. Så sent som i somras försökte de borgerliga partierna rösta bort den.

Får täcka upp för regionen

Trots att göteborgarna redan betalar skatt till den moderatstyrda regionen, för att driva och utveckla kollektivtrafiken, så måste det rödgröna Göteborg skjuta till över 300 miljoner – varje år – för att täcka upp för att regionen inte avsatt tillräckligt med resurser för att matcha sina ambitioner.

Så påstå inte att den kraftiga ökningen av resorna i kollektivtrafiken skulle bygga på några blågröna trollslag när det i själva verket är våra rödgröna satsningar i regionen och i Göteborg som till stor del lagt grunden till det som nu M tar åt sig äran för. Att ha politisk vilja är bra. Att rikta kritik mot sina politiska motståndare ingår i spelet. Men ett grundläggande krav är att hålla sig till sanningen. Det kravet gäller även moderater.

ANNONS

Lena Malm (S)

2:e vice ordförande i kollektivtrafiknämnden i Västra Götalandsregionen

Johan Nyhus (S)

trafikkommunalråd Göteborg

ANNONS