Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Anna Lindén, ansvarig mobilitet, 2030-sekretariatet.
Anna Lindén, ansvarig mobilitet, 2030-sekretariatet.

Lyssna på bensinupproret – låt hela Sverige leva!

Hundratusentals människor skriver under ett uppror mot höjda priser på fossila drivmedel. Det visar att politiken har misslyckats med att kombinera klimatomställningen med en smart samhällsplanering i hela landet, skriver Anna Lindén, 2030-sekretariatet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Klimatomställningen måste utformas så att vi enas som land – inte splittras. Här är våra förslag:

1. Pay as you drive i fokus. Den som kör bil i storstadens stadskärna bör betala mer än den som kör på landsbygd - för att det finns fler alternativ där. Vi har redan trängselskatten i Stockholm och Göteborg, och en kilometerskatt på tunga fordon är på gång. Bygg vidare på detta!

2. Ställ om befintliga bilar till förnybart. Den som har en några år gammal bensinbil kan bli fast i ett fossilberoende som riskerar att bli allt dyrare om oljepriset stiger. Därför vill vi se en bonus för konvertering av befintliga bensin- och dieselfordon till biogas, etanol eller biodiesel HVO.

3. Se till att begagnade miljöbilar stannar i landet. Begagnade elbilar och laddhybrider exporteras till Norge medan gasbilar säljs till Italien och Tyskland. Det drabbar den som vill kunna köra billigt, fossilfritt och utan oro för bensinpriset. En förändrad bonus för gröna bilar, där en del betalas ut efter att bilen använts i några år, ger oss en andrahandsmarknad i Sverige och fler får råd att välja grönt.

4. Ökad produktion av förnybart. 80 procent av de biodrivmedel som vi använder i Sverige importeras, med stor risk för kraftiga prisökningar eller brist när den globala efterfrågan nu ökar snabbt. För att säkra att biodrivmedel tankas billigt framgent, men också för fler gröna jobb, vill vi se en ökad biodrivmedelsproduktion i Sverige. Mer närproducerat gör oss mindre sårbara.

5. Ett avståndsbaserat reseavdrag. I dag går huvuddelen av reseavdraget till bilister i storstadsområdena, och nära hälften av alla avdrag är felaktiga eller fusk. När avdraget baseras på avstånd, oberoende av färdmedel, frigörs skattepengar som kan användas för att gynna den som saknar alternativ till bilen, samtidigt som samåkning stimuleras och avdraget görs mer träffsäkert.

Rimliga kostnader för transporter

Bensinupproret vill införa ett pristak på bensin och diesel. För ett land som Sverige som till 100 procent importerar de fossila drivmedlen blir det mycket svårt. Det skulle dessutom försvåra för oss att nå klimatmålet för transportsektorn som sju av riksdagens åtta partier står bakom. Men upprorets övergripande inriktning bör vi ta till oss: Det ska vara möjligt att transportera sig till en rimlig kostnad i hela landet.

Anna Lindén

ansvarig mobilitet, 2030-sekretariatet