Linbanan riskerar att stå Göteborg dyrt

Den planerade linbanan över Göta älv kommer att stå Göteborg dyrt. Det framgår av det avtal om finansiering som nu ska skrivas under, skriver Vägvalet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Tidigare har kommunalrådet Johan Nyhus (S) gått ut i media med att Sverigeförhandlingen kommer att betala nästan 50 procent av investeringen på 1,1 miljarder till linbanan i Göteborg. Men 50 procent visade sig i själva verket bara vara 44 procent. Men i Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan för 2018–2029 finns det inte kvar en enda krona av det statliga bidraget till linbanan. I stället ska den vagt finansieras med ”trängselskatter och annan medfinansiering” plus 200 miljoner som ska komma i form av manna från himmelen.

Det har dock visat sig att det ofelbara Trafikverket har missuppfattat alltihop och kastat om siffrorna, vilket gör att man tydligen kan bortse från Trafikverkets förslag till nationell infrastrukturplan.

ANNONS

Avtal på gång

Nu rekommenderas kommunstyrelsen av stadsledningskontoret att skriva under ett avtal med staten och regionen som lovar att linbanan ändå ska få lite statliga pengar, 24 procent (270 miljoner kronor). Om kostnaden stannar vid 1,1 miljarder ska Göteborg betala 38 procent (415 miljoner) och Västra Götaland lika mycket. Linbanan ska dock tillhöra Göteborg, så regionen skänker bort sin del och Göteborg behåller tillgången i sina räkenskapsböcker.

Det står inget i avtalet om vem som betalar alla de fördyringar som nästan alltid uppstår i infrastrukturprojekt. Det står dock att staten bara ersätter för inflationen vilken i dag är under två procent, medan Göteborg betalar skillnaden mellan byggnadskostnadsindex och inflationen. Det står också att samhällsnyttan av investeringen ännu inte är fullt utredd och som alla vet är ju kostnadsberäkningarna ännu osäkra.

I avtalet påstås också att Västlänkens Hagastation kommer att ligga i linbanans ”omedelbara närhet”. Avståndet är i verkligheten över 700 meter. Ännu ett drömscenario av de styrande.

Slutsatsen är att den planerade linbanan riskerar att stå Göteborg dyrt. Vägvalet kommer därför inte, precis som tidigare, att stödja att bygga en linbana över älven.

Claes Westberg (VV)

partiledare, Vägvalet

Theo Papaioannou (VV)

styrelsemedlem och gruppledare, Vägvalet

ANNONS

Catarina Pettersson (VV)

partiombudsman, Vägvalet

ANNONS