Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Daniel Bernmar (V), gruppledare, Karin Pleijel (MP), gruppledare och Stina Svensson (Fi), gruppledare.

Linbana bra för kollektivtrafiken

Linbanan som är på väg att byggas i Göteborg kommer att bidra till att binda samman staden och skapa ett klimatsmart och effektivt sätt att resa kollektiv i Göteborg, skriver de rödgrönrosa gruppledarna.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Linbanan, 10/1

Göteborgs befolkning växer glädjande nog i snabb takt. Fler människor kommer att bo och arbeta i staden. Detta gör att fler klimatsmarta och effektiva sätt att öka kollektivtrafikens kapacitet behöver skapas. Vi rödgrönrosa vill att Göteborg ska bli en förebild för hållbara resor och att Göteborgs olika stadsdelar knyts ihop. Det behöver bli lättare att ta sig mellan Hisingen och fastlandet, tillsammans med en ny Hisingsbro och nya gång- och cykelbroar underlättas det hållbara resandet över älven. Det behövs också fler länkar som avlastar Brunnsparken och Centralen.

Vi rödgrönrosa vill att Göteborg ska bli en förebild för hållbara resor och att Göteborgs olika stadsdelar knyts ihop.

Planeringen har kommit längst för en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen via Lindholmen och Lundby.

Planeringen har kommit längst för en linbana mellan Järntorget och Wieselgrensplatsen via Lindholmen och Lundby. Denna sträckning bidrar till att avlasta det övriga nätet och att fler kan spara tid vid resor till och från arbete, skola och fritid. Den planerade vägen valdes efter att olika alternativ utretts. Att bygga ut kollektivtrafiken med linbanor är nytt i Göteborg men sprids nu över välden. Förutom i Göteborg planeras och byggs i Österrike, Colombia, Mexiko, Frankrike, Tyskland, USA och Norge.

Idén om en linbana kom som ett förslag från göteborgarna inför att Göteborg firar 400 år.

Idén om en linbana kom som ett förslag från göteborgarna inför att Göteborg firar 400 år. Vi sätter ett stort värde i att lyssna på goda idéer och förslag som kommer från invånarna. Att bygga en linbana över älven har i utredningar visat sig kunna skapa bra förutsättningar som komplement till den övriga kollektivtrafiken.

Vi rödgrönrosa ser positivt på att en linbana nu utreds ordentligt. Undersökningar visar att en stor majoritet av göteborgarna är positiva till en linbana som en del av kollektivtrafiken. En linbana begränsas inte av barriärer och tar relativt liten plats vilket gör att den lämpar sig väl i stadsmiljö. Övrig kollektivtrafik kan ta sig fram snabbare.

När beslut fattats om linbanan i Göteborg har den politiska enigheten varit stor.

När beslut fattats om linbanan i Göteborg har den politiska enigheten varit stor. I nuläget genomförs omfattande utredningar inför slutgiltiga beslut i kommunfullmäktige. Då kommer all fakta att finnas på bordet. Linbanor ingår också som en del av det program för hur kollektivtrafiken ska kunna utvecklas till år 2035 i Göteborg, Mölndal och Partille. I en starkt växande region ökar behoven av att skapa fler länkar som binder samman kollektivtrafiken.

Fram till 2035 beräknas göteborgarna ha blivit 150 000 fler och många kommer att bo och arbeta i närheten av de nya hållplatserna. En linbana över älven bidrar till att bygga samman staden och skapar ett nytt sätt att resa. Fler ges möjlighet att kunna resa snabbare och mer klimatsmart.

Daniel Bernmar (V)

gruppledare

Karin Pleijel (MP)

gruppledare

Stina Svensson (Fi)

gruppledare