Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Den ansvarslösa utformning som S och MP valt gör att politiken blir oförutsägbar och ryckig. Många riskerar att känna sig lurade av politiska beslut, skriver bland andra Jessica Rosencrantz (M) om dieselförbudet.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Löfven sviker 50 000 bilägare i Göteborg

Socialdemokraterna i regeringen har meddelat att de lägger sig platt för Miljöpartiets krav som i förlängningen kan komma att förbjuda 1,3 miljoner dieselbilar runtom i Sverige. Detta drabbar minst 50 000 bilägare och över 100 000 familjer i Göteborg, skriver bland andra Jessica Rosencrantz (M).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Regeringens framhastade förslag om miljözoner straffar alla familjer och andra som nyligen köpt en miljöbil, bara för att nu få beskedet att de inte längre ska vara välkomna i våra städer. Vi ser redan nu hur andrahandsvärdet på dieselbilar sjunker och hur människor runtom i Sverige får bära kostnaden för Socialdemokraternas svek.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Moderaterna i Göteborg men också på riksnivå vill därför vara mycket tydliga med var vi står i frågan. Vi är inte beredda att medverka till att göra många familjers näst största investering värdelös. Stefan Löfven och regeringen borde ta sitt förnuft till fånga, lyssna på den omfattande kritik som inkommit och inte gå vidare med detta.

Risk att många känner sig lurade

Den ansvarslösa utformning som S och MP valt gör att politiken blir oförutsägbar och ryckig. Många riskerar att känna sig lurade av politiska beslut. Så sent som 2013 infördes en miljöbilsdefinition som undantog bland annat dieselbilar med låga koldioxidutsläpp från fordonsskatt under de första fem åren.

Tiotusentals familjer köpte en dieselbil i stället för en bensindriven bil. Det har bidragit till att koldioxidutsläppen från den svenska fordonsflottan i dag är lägre. Att utan förvarning nu straffa dessa hushåll är vare sig rättvist eller rimligt.

Vi moderater oroas av att luften som människor andas inte är tillräckligt ren. Därför vill vi jobba mer uppmuntrande och bland annat ge kommuner möjlighet att differentiera parkeringsavgifter utifrån fordonets miljöklassning och skapa parkeringsytor för bilpooler. Vi föreslår också utbyggd infrastruktur för elbilar i form av laddstolpar, införande av bonus-malus och krav på ökad inblandning av biodrivmedel.

Luftkvaliteten i de större städerna måste bli bättre. Det går att åstadkomma utan Socialdemokraternas långtgående besked som drabbar bilägare i Göteborg och övriga landet

Luftkvaliteten i de större städerna måste bli bättre. Det går att åstadkomma utan Socialdemokraternas långtgående besked som drabbar bilägare i Göteborg och övriga landet, varav många inte ens tänkt använda sina dieselbilar i stadskärnorna.

I stället går Löfven fram med en politik som innebär att 1,3 miljoner bilar får ett rejält värdetapp över en natt. Det är inte en ansvarsfull politik utan ett stort svek. Svenska familjer, bilägare och företag måste få en ärlig chans att ställa om.

Jessica Rosencrantz (M)

vice ordförande

riksdagens trafikutskott,

trafikpolitisk talesperson

Hampus Magnusson (M)

oppositionsråd Göteborg

Axel Josefson (M)

oppositionsråd och vice ordförande i trafiknämnden Göteborg