Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

För vår sports överlevnad vädjar vi till regering och riksdag att hörsamma våra krav annars finns risken att vi försvinner som sport och att vattenskotern i framtiden bara blir en leksak för några få, skriver debattörerna. Bild: Aas, Vegard M./ TT
För vår sports överlevnad vädjar vi till regering och riksdag att hörsamma våra krav annars finns risken att vi försvinner som sport och att vattenskotern i framtiden bara blir en leksak för några få, skriver debattörerna. Bild: Aas, Vegard M./ TT

Låt inte körkortskrav döda en hel sport

Att införa körkort för vattenskoter riskerar att skada eller helt ta död på vattenskoter som sport. Därför måste tävlingar och prova på-verksamhet undantas från den kommande lagen, skriver Jonas Gustafson, ordförande Svenska racerbåtförbundet och Håkan Leeman, ordförande Svenska motorsportförbundet.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Tidigare i år presenterade regeringen en ny lag om körkort eller förarintyg för vattenskoter. Inom Svenska racerbåtförbundet som är en del av Riksidrottsförbundet, välkomnar vi lagen samtidigt som vi oroar oss för att vår sport kommer att drabbas hårt av obefintlig nyrekrytering och stopp för internationella tävlingar i Sverige.

Skadar sporten

Lagen riskerar att allvarligt skada en sport där vi är oerhört starka och framgångsrika internationellt. Men ett par enkla, och för oss självklara, undantag skulle förändra allt för svensk vattenskotersport, samtidigt som buskörning och olycksrisken skulle minska.

Låt oss från början slå fast att vi har full förståelse för att folk inte vill ha buskörning vid stränder och inne i städer, eller bland badande och kanotister. Det vill inte vi heller. Vi försvarar absolut inte de som far fram i höga farter. Vi vill ta bort buskörningen på sjön och föra in den på banorna i stället. Verksamhet ska bedrivas i ordnade former, på särskilda områden med kontrollerad säkerhet. Det kan vi som idrottsförbund leverera.

De krav vi ställer är undantag från körkort/förarintyg när det gäller prova på-verksamhet. Det är inte rimligt att en ung tonåring som vill testa vattenskotersporten måste ha ett körkort som kostar flera tusen kronor. Vi kräver även undantag från förarintyg när vi arrangerar stora internationella tävlingar såsom NM, EM och VM. Och undantag för ungdomar som tränar organiserat tillsammans med sin klubb – precis som det är inom bil- och MC-sport.

Behövs träningsplatser

Vi kräver också av länsstyrelsen att vi får platser att bedriva vår verksamhet på. I dag ger länsstyrelsen oss sällan eller aldrig tillstånd för fasta träningsplatser. Detta ligger utanför lagförslaget för förarintyg men är otroligt viktigt för sportens framtid och tillväxt.

Vi är positiva till körkort för snabba båtar – inklusive vattenskotrar. Vi tycker det är självklart att alla som kör fort på våra vatten har relevanta kunskaper. Vi ser helst ett körkort för alla som vill köra fort på sjön, inte bara på en vattenskoter utan även i RIB-båtar eller andra snabbgående farkoster. Men den svenska regeringen har bestämt att problemet enbart handlar om vattenskotrar.

I Sverige finns det många vattenskoterförare som tävlar regelbundet. Vi är alltid med och slåss i toppen av internationella mästerskap och i Aquabike är Emma-Nellie Örtendahl bäst i världen. Vi är också en jämlik sport med lika många svenska killar och tjejer i den internationella toppen.

För vår sports överlevnad vädjar vi till regering och riksdag att hörsamma våra krav annars finns risken att vi försvinner som sport och att vattenskotern i framtiden bara blir en leksak för några få.

För vår sports överlevnad vädjar vi till regering och riksdag att hörsamma våra krav annars finns risken att vi försvinner som sport och att vattenskotern i framtiden bara blir en leksak för några få.

Jonas Gustafson, ordförande Svenska racerbåtförbundet

Håkan Leeman, ordförande Svenska motorsportförbundet