Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
#INTEDINHORA Gabriella Wolfe, Ida Dufva Ahlin, Ivar Hernqvist, Tess, Medlem i intedinhora och Shelley Floryd. Bild: Göteborgs-Posten

Lägg ansvaret på torskarna – inte på oss som tvingas sälja sex

När det handlar om prostitution brukar fokus vara på oss som säljer sex. Att vi kan välja att sälja sex eller att inte göra det. Vi tycker att strålkastarljuset måste riktas mot männen som köper sex. Varför håller vi inte dessa män ansvariga för vad de gör, skriver flera medlemmar i nätverket #inte dinhora.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Vi som säljer sex är ingen homogen grupp. Bakom varje person finns en berättelse, ofta om övergrepp eller social och ekonomisk utsatthet. I debatt ställs våra utsattheter mot varandra samtidigt som våra vittnesmål plockas isär utifrån resonemang om valbarhet och egenansvar. Medan våra livssituationer och valmöjligheter hängs ut i offentlig debatt är det ingen som tittar på sexköparna. Även om personer av alla kön säljer sex, så är över 99 procent av sexköparna män och 1 av 10 män i Sverige säger sig ha köpt sex. Det är dags att rikta strålkastaren mot männen som köper sex.

Att männen som köper sex är som vilken man som helst är något vi vill att folk ska förstå. Männen som köper sex är inte män som annars inte får ha sex. Det är män som inte får ha sex på de sätt de vill ha det. Män som fått nej till analsex, deepthroat eller att kissa på kvinnor. Det är inte heller en viss typ av män. Det är män som använder pappaledigheten till att köpa sex på morgonen, män som åker iväg en sväng på kvällen för att köpa sex bakom ryggen på sina fruar, män som köper sex på lunchrasten eller som tar med sig prostituerade till kontoret efter arbetstid.

Inte bara rika män

Männen som köper sex är våra vänners vänner och våra vänners pappor. Det är män som jobbar som poliser, socionomer och lärare. Det är killar som knappt hunnit fylla 20 år. Det är pensionärer. Det är inte bara rika män. Vissa av männen har ont om pengar, men lägger det lilla de har på att köpa sex. Dessa män bryr sig mer om sin egen utlösning än om ifall de allvarligt skadar en annan människa.

Många som befinner sig i prostitution har upplevt sexuella övergrepp tidigare i livet, ofta redan som barn. Sexköparna utnyttjar detta. Det är inte ovanligt att sexköpare groomar och bearbetar oss tills vi går över våra gränser eller hamnar helt i deras grepp. Vi kallas sugarbabes, eskorter, sexarbetare eller horor och prostituerade. Sexköparna har alltid ett namn för personer som säljer sex. Det vi ägnar oss åt, oavsett begrepp, är att underkasta oss mäns vilja mot betalning.

Är någon beredd att köpa, så är någon alltid beredd att sälja eftersom vi alla vet att pengar är överlevnad - det är en sovplats och lite mat.

De flesta av oss är inte svenska medborgare, vi lever utan skyddsnät, lider av psykisk ohälsa, är fast i missbruk eller har ett självskadebeteende. Det pratas alldeles för mycket om säljarens val och för lite om möjligheten att välja. Det pratas aldrig om köparens val eller ansvar. Trots att det är efterfrågan som tvingar fram prostitutionen. Är någon beredd att köpa, så är någon alltid beredd att sälja eftersom vi alla vet att pengar är överlevnad - det är en sovplats och lite mat.

Männen köper sex oavsett om de vet att prostitution är en utsatthet eller tror på myten om den lyckliga horan. Många som köper sex är väl pålästa vad gäller sexuella övergrepp och offers reaktioner, de rentav använder sig av sin förståelse för att utöva makt och kontroll över personer i prostitution. De är inte intresserade av ömsesidigt sex, de är ute efter att köpa en människa som inte har råd att säga nej och som inte protesterar. Det männen köper är lydnad och det handlar om makt.

Betalar för underkastelse

De söker upp oss med ingen eller mindre makt och betalar oss för underkastelse. De söker upp oss för att få spotta på oss, förnedra oss eller för att få oss att spy. De köper friheten att göra vad de vill med den människa de betalat för. De köper ett skådespel och en utsatt tid som de får tillgång till en annan människas kroppsöppningar. De vet att den de köper inte vill ha sex, men de betalar för att det inte ska märkas. De köper sig makt över en annan människa.

När man pratar om prostitution som valbart menar man också att det går att välja bort. Men något som inte kan väljas är att vi lever i ett sexistiskt, rasistiskt och kapitalistiskt samhälle. Prostitution är inte ett fenomen som befinner sig bortom dessa maktstrukturer. Att köpa sex är ett sexuellt utnyttjande av en person i beroendeställning. Trots detta faktum är det som att betalningen avlastar sexköparna från skuld och placerar skulden på säljarna. Det återspeglas i samhällets attityder mot personer som säljer sex.

Inte en enda bötfälld

Sexköp straffas med böter baserad på torskens lön, men de flesta i nätverket #intedinhora har inte fått se en enda torsk bötfälld. Den rättspraxis som fortfarande är vägledande när en person som säljer sex blivit våldtagen under en träff säger att det är en mindre kränkning för en prostituerad att bli våldtagen än det är för andra personer. “Sex” kan också innebära urin, stryptag och att bli slagen med kontorsmaterial beroende på vad den som köper tycker.

Männen som köper sex vet att de inte skulle få använda våra kroppar om det inte vore för pengarna. Hade vi kunnat säga nej hade vi gjort det, och det vet de. Vem vill ha sex med någon som inte vill ha sex? Varför håller vi inte sexköparna ansvariga för det de gör? Hur kan vi skifta fokus till gärningen att köpa sex istället för varför personer säljer sex? Det är dags att rikta strålkastaren mot männen som köper sex. Att köpa sex är inget offerlöst brott.

Tess

Ivar Hernqvist

Ida Dufva Ahlin

Shelley Floryd

Gabriella Kärnekull Wolfe

Och andra i #intedinhora som inte kan vara med på bild