Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
I likhet med andra stora projekt, till exempel tunneln i Malmö, måste en oberoende granskningsfunktion upprättas och för detta måste Göteborg ta ansvar. Det förväntar sig skattebetalarna, skriver Bengt Liselius.

Kräv en ny och öppen kalkyl för Västlänken

Göteborgsleran används regelmässigt som förklaring till att glädjekalkyler för olika stora projekt överskrids. Upptäckten av nämnda lera vid den planerade Station Haga kan bli en överraskning av gigantiska mått, skriver Bengt Liselius.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

På GP Fria ord, 17/11 tar Anders Lindgren, förutom farhågor beträffande Västlänken, upp tre fall där kalkylen för kommunala projekt överskridits väsentligt. Det gäller spårvägsdepån, garaget vid Skeppsbron och Hisingsbron. Han kunde lagt till kajarbeten vid Stora Hamnkanalen.

I alla dessa fall har Göteborgsleran kommit som en överraskning och ställt till det. Så ser den officiella förklaringen ut. Leran används regelmässigt som en förklaring till överskridanden av de glädjekalkyler, som tas fram för att få igång projekten.

Inte så professionellt

På detta sätt kan beslutsfattare ledas in i projekten, för att sedan få fakta i form av ny kostnadsberäkning, när projekten avancerat. Det är inte särskilt professionellt, men det ger en viss transparens. Den kommunala budgeten kan korrigeras och eventuellt kan även projektet påverkas.

När det gäller Västlänken ser det annorlunda ut. Här finns ingen transparens. År 2009 gjordes en kostnadsuppskattning. Den hamnade på 20 miljarder och kallas av Trafikverket för ”kalkyl”. Denna ”kalkyl” är intern och redovisas inte. Efter åtta års arbete med projektet gäller den fortfarande. I motsats till projekten ovan har man ännu inte kommit ner till Göteborgsleran. Genom att upphandla en turkisk-italiensk entreprenör för den svåraste delen av projektet, Station Haga, kan upptäckten att Göteborgsleran är unik, fördröjas ytterligare. Det är upplagt för en överraskning av gigantiska mått.

Göteborgs och regionens politiker har beställt Västlänken hos regeringen, som lämnat uppdraget till Trafikverket. Projektet har inte starttillstånd, men innan start kan ske måste en uppdaterad kalkyl krävas. Det kravet måste Göteborgs politiker ställa på Trafikverket via regeringen. Man måste kräva att liksom vid kommunala projekt, ha transparens och uppdaterade kalkyler.

Oberoende granskning

Trängselskatten och projektet Västlänken är initierade av bland andra Göteborgs politiker. Dessa måste ta ansvar för att våra skattepengar används optimalt. I likhet med andra stora projekt, till exempel tunneln i Malmö, måste en oberoende granskningsfunktion upprättas och för detta måste Göteborg ta ansvar. Det förväntar sig skattebetalarna.

Bengt Liselius

arkitekt SAR/MSA