Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Kollektivtrafikens medarbetare förtjänar mer än ett tack för sina värdefulla insatser under pandemin. De måste kunna känna sig trygga på jobbet. Extrainsatta turer med färre passagerare är fortsatt att rekommendera för att smittspridningen inte ska öka. Det vore därför både oansvarigt och osolidariskt att dra in turer och låta bussförare gå av ekonomiska skäl, skriver debattörerna.  Bild: Johan Nilsson/TT
Kollektivtrafikens medarbetare förtjänar mer än ett tack för sina värdefulla insatser under pandemin. De måste kunna känna sig trygga på jobbet. Extrainsatta turer med färre passagerare är fortsatt att rekommendera för att smittspridningen inte ska öka. Det vore därför både oansvarigt och osolidariskt att dra in turer och låta bussförare gå av ekonomiska skäl, skriver debattörerna. Bild: Johan Nilsson/TT

Kollektivtrafiken blöder - skjut till statliga pengar nu

Kollektivtrafiken är en förutsättning för att Sverige ska fungera. Men läget är tufft. Vi ser med stor oro på hur varsel och uppsägningar hotar landets bussförare om branschen inte kompenseras för de extra kostnader Coronakrisen inneburit, skriver Tobias Baudin, förbundsordförande Kommunal.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Under Coronapandemin har Sveriges tilltro till en väl fungerande kollektivtrafik varit en bärande del av den nationella strategin. När många andra länder stängde ned sin kollektivtrafik var uppmaningen i Sverige en annan.

För att minska smittspridningen utökade flertalet regioner turtätheten med fler bussar, spårvagnar och tåg. Extra personal kallades in på en rad platser. Allt för att säkerställa att samhällsbärande yrkesgrupper skulle kunna fortsätta ta sig till jobbet på akutmottagningar, på äldreboenden och i barnomsorgen.

Biljettintäkterna minskar

Strategin har krävt stora uppoffringar från kollektivtrafikens medarbetare. Många av landets 24 000 bussförare har fått jobba sena extrapass. Samtidigt ser vi hur biljettintäkterna drastiskt minskat i takt med att människor tagit sitt ansvar och i största möjliga mån undviker att resa med kollektivtrafiken. Men för bussbranschen väntar stora prövningar.

Redan nu ser vi illavarslande tecken. I Skåne har bussförare tvingats lämna sina arbeten till följd av kollektivtrafik som läggs ned. I både Uppland och Västernorrland förbereds trafikminskningar till följd av den blödande ekonomin. Likaså i Västra Götalandsregionen. Storstockholms Lokaltrafik har aviserat underskott om flera miljarder. Omfattande trafikminskningar är sannolikt att vänta. Landets bussförare, men också de många av oss som är beroende av kollektivtrafiken, riskerar att gå ett dystert år till mötes om ansvariga politiker inte tar sitt ansvar.

De behövs

Anställda inom transportsektorn finns med på den lista som regeringen tagit fram över särskilt samhällsviktiga medarbetare av en anledning. De behövs. Vi uppmanar ansvariga aktörer, inklusive regeringen, att se över hur situationen inom kollektivtrafiken kan hanteras på bästa sätt. Lärdomar kan med fördel dras från insatser i andra länder. I både Norge, Danmark och Tyskland har staten tagit ledartröjan med tydliga och omfattande kompensationspaket också till kollektivtrafiken.

Kollektivtrafikens medarbetare förtjänar mer än ett tack för sina värdefulla insatser under pandemin. De måste kunna känna sig trygga på jobbet. Extrainsatta turer med färre passagerare är fortsatt att rekommendera för att smittspridningen inte ska öka. Det vore därför både oansvarigt och osolidariskt att dra in turer och låta bussförare gå av ekonomiska skäl.

Kollektivtrafikens medarbetare förtjänar mer än ett tack för sina värdefulla insatser under pandemin.

I dagsläget vet ingen hur pandemin kommer att utveckla sig. Men en sak vet vi alla – och det är att effekterna av krisen kommer bli långvariga. I stället för att återgå till hur det var innan bör samhället sträva efter ett nytt normalläge och satsa på kollektivtrafiken. I den gröna omställningen är kollektivtrafiken ett av våra viktigaste verktyg för nå de nationella klimatmålen. Det låter sig inte göras med färre bussförare och tunnare tidtabeller.

Sverige behöver ett samlat nationellt ledarskap som tar kollektivtrafiken och dess medarbetare ur krisen och mot en mer hållbar framtid. Det är nu hög tid att Sveriges riksdag och regering samlar sig till stöd för den svenska kollektivtrafiken. Sveriges bussförare förtjänar bättre än att bli av med jobbet och kollektivtrafiktrafikanterna ska inte behöva riskera sin hälsa.

Tobias Baudin, förbundsordförande, Kommunal

Henrik Dagnäs, vd, Nobina Sverige

Anna Höjer, vd, Transdev

Jan Kilström vd, Keolis