KD vill fortsätta som vanligt – trots klimatkrisen

Magnus Jakobsson (KD) verkar ha missat att vi befinner oss i en pågående klimatkris när han går till attack mot Miljöpartiets infrastrukturpolitik. Transportsektorn måste ställas om för att vi ska nå klimatmålen, skriver Emma Berginger (MP).

ANNONS
|

Replik

19/7 MP måste förstå att cykel och järnväg inte räcker

Efter den här sommarens värmeböljor, med temperaturer upp mot 50 grader i Kanada, skogsbränder och omfattande översvämningar i Europa, borde det stå klart för var och en att vi behöver minska utsläppen av växthusgaser så snabbt det bara går för att undvika en klimatkatastrof.

Transportsektorn är fortfarande väldigt fossilberoende och måste ställas om. Det räcker inte att byta fossila bränslen mot biobränslen och elmotorer. Vi behöver också effektivisera transporterna. En viktig del av effektiviseringen handlar om överflyttning till mer energieffektiva transportslag.

Rusta upp järnvägen

Tåg är det mest energieffektiva och klimatsmarta transportslag vi har. Därför vill vi föra över både persontransporter och gods till järnväg. Men järnvägen har under många decennier varit underfinansierad och kapacitetsbristerna är stora. Det tar tid att komma ikapp med investeringar och underhåll. Sedan Miljöpartiet kom in i regeringen har vi ökat anslagen till investeringar och underhåll av järnvägen kraftigt. Det krävs för att få till den nödvändiga överflyttningen.

ANNONS

Vi vill bygga ut och rusta upp järnvägen i hela landet och fullfölja satsningen på nya stambanor för höghastighetståg där tre delsträckor (Göteborg-Borås, Ostlänken och Lund-Hässleholm) redan är beslutade. Kristdemokraternas infrastrukturpolitik hotar både befintliga och kommande etapper. Behovet av ny järnväg mellan Göteborg och Borås är stort, men hela den nya stambanan behövs för mesta möjliga nytta.

Cykelns potential

Jakobsson ondgör sig över att MP vill satsa på cykling. Att få fler att välja cykeln är både bra för klimatet och för folkhälsan. Västra Götalandsregionen har genomfört en “cykelpotentialstudie” som visar att nästan hälften av alla göteborgare kan cykla till arbetet på 30 minuter eller mindre.

KD visar tydligt att de inte tar klimatkrisen på allvar utan vill fortsätta med business as usual. Det leder enbart till mer väg- och flygtrafik.

Vi är dock fullt medvetna om att inte alla transporter kan utföras med cykel och tåg. Därför har vi en politik som även omfattar bil- och lastbilstrafikens omställning med olika verktyg för omställning såsom bonus-malus, reduktionsplikten och premier för ellastbilar.

Minska flygtrafiken

Flyg kommer att finnas även i framtiden, men flygandet kan inte fortsätta på samma sätt som det gjorde fram till pandemin. Även med mer biobränsle i tanken är flyget en törstig klimatbov. Elflyg är intressant främst för kortare sträckor med få resenärer. De elflygplan som är under utveckling tar ett 20-tal passagerare cirka 40 mil.

ANNONS

Vi behöver skapa alternativ. Nya stambanor för höghastighetståg gör det möjligt att i stort sätt ersätta inrikesflyget mellan de stora städerna i södra Sverige. De kopplar också ihop Sverige med den europeiska kontinenten och gör det möjligt för fler att ta tåget utomlands.

KD visar tydligt att de inte tar klimatkrisen på allvar utan vill fortsätta med business as usual. Det leder enbart till mer väg- och flygtrafik med större växthusgasutsläpp och klimatkris som konsekvens.

Emma Berginger (MP), riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson

LÄS MER:Göteborgs hamn positiv till hårdare klimatregler

LÄS MER:Riksdagen: Bromma får inte snabbavvecklas

LÄS MER:Planen: Ny guldålder för flygplatsen – vill göra marken värd miljarder

LÄS MER:Experter: Järnvägen har varit eftersatt i 40 år

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS