Vi har Lars Vilks nästan totala ensamhet gentemot islamisternas hat och hot för rondellhunden och sist men inte minst svenska ministrars kryperi i Iran för prästerskapet när de gång efter gång legitimerade tvångsslöjan genom att lydigt ta den. Frågan är hur man ska hantera de muslimer som känner sig kränkta? skriver debattörerna.
Vi har Lars Vilks nästan totala ensamhet gentemot islamisternas hat och hot för rondellhunden och sist men inte minst svenska ministrars kryperi i Iran för prästerskapet när de gång efter gång legitimerade tvångsslöjan genom att lydigt ta den. Frågan är hur man ska hantera de muslimer som känner sig kränkta? skriver debattörerna. Bild: Ólafur Steinar Rye Gestsson

”Islamofobi” används som slagträ för att rentvå religionens illdåd

Hoten om bojkott av svenska varor och försvårandet av Natointrädet till följd av Paludans koranbränning aktualiserar återigen frågan om hur vi ska hantera islam i Sverige. Erdogans hot samlade inte några betydande skaror i hemlandet men de lyckades skrämma statsmakten i Sverige till den grad att man kallade händelsen för avskyvärd och statsministern bad de kränkta muslimerna om ursäkt i stället för att stå upp för yttrandefriheten, skriver Devin Rexvid och Soleyman Ghasemiani.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS
|

Det finns många exempel på den svenska ryggradslösheten gentemot islamismen och religionen islam: Svenska akademins feghet i fallet med Khomeinis fatwa mot Salman Rushdie, mediernas bristande kurage i fallet med Mohammadkarikatyrerna och senare Charlie Hebdo, Världskulturmuseets ynklighet när man tog ner Lazlo Darabis kärlekstavlor. Vi har Lars Vilks nästan totala ensamhet gentemot islamisternas hat och hot för rondellhunden och sist men inte minst svenska ministrars kryperi i Iran för prästerskapet när de gång efter gång legitimerade tvångsslöjan genom att lydigt ta den. Frågan är hur man ska hantera de muslimer som känner sig kränkta?

Regler och påbud

En stor del av texterna i olika heliga skrifter är rena fantasier som svar på frågor människan inte kunde förklara på ett vettigt sätt. Den andra delen handlar om olika regler, påbud och förbud. Ett av problemen med religioner är deras dogmatiska världsbild. I den världen finns det inte plats för ”varför”. Historien har visat vilka grymma och omänskliga samhällsförhållanden religioner vid makten har skapat. Det var upplysningstidens långvariga kamp mot kyrkans makt som till slut satte punkt för kristendomens tyranni och tvingade den till den privata sfären.

ANNONS

Det var mycket som låg till grund för denna resning mot kyrkan. Vetenskapens landvinningar kom ständigt i konfrontation med de heliga texterna. Tyranniet och de ålderdomliga påbuden och förbuden satte stopp för samhällsutvecklingen och försatte många i ständig skräck.

Upplysningen nådde tyvärr inte samma framgång i länder med islam som den dominerade religionen. Den pågående revolutionen i Iran mot den islamiska regimen håller nu på att ändra förutsättningarna i hela regionen för islams plats i människors vardag.

Att dessa protester skulle grunda sig i en ”grundlös” fruktan för regimen är inget annat än en provokation

Massprotesterna mot det islamistiska styret omkullkastar det kulturrelativistiska begreppet ”islamofobi” som är en olycklig politisering av det kliniska begreppet fobi som står för ogrundad rädsla. I Erdogans värld är massorna i Iran som skriker ”ned med den islamiska regimen” islamofober. Även kvinnorna som offentligt sätter eld på den islamistiska slöjan. Att dessa protester skulle grunda sig i en ”grundlös” fruktan för regimen är inget annat än en provokation. Den som inte är rädd för vad islam som religion är kapabel till och tvingar miljoner människor till, är antingen en hycklare eller en bokstavstroende muslim. Koranen och gamla testamentet är två heliga böcker som borde vara barnförbjudna på grund av all den grymhet och skräck de ingjuter i läsaren.

Iranier, afghaner, saudiaraber med flera har fått känna den politiska islams terrorvälde in på bara kroppen. De har erfarit islams människoförnedrande makt på alla nivåer i sitt liv. Flickorna som räknas som könsmogna vid 9 års ålder; pojkarna som får könsstympas i Allahs namn; de utblottade som får sina händer kapade, flickor som måste vara oskulder till bröllopsnatten, älskande par som stenas till döds, mammor som aldrig mer får träffa sina barn efter en skilsmässa, icke troende, arbetare som vill organisera sig utan Guds inblandning, den som vägrar fasta, tjejer som vill släppa ut håret, de som vill åtnjuta yttrandefriheten, den som vill skratta åt religiös rappakalja, den som är hbtqi och konvertiter. Alla dessa människor ska vara rädda för islam och islamismen eftersom allt detta är grundsatser i islam som praktiseras i alla islamistiska länder. Här är det värt att vara tydlig med att vi åsyftar religionen islam som institution och som politisk makt, det handlar inte om muslimer som grupp.

ANNONS

Hån mot alla som förtrycks

Det finns givetvis rasister i Sverige som är emot muslimer på grund av sin främlingsfientlighet. Men att blanda denna form av hat mot muslimer med avsmak för religioner, däribland islam är ett hån mot alla de miljoner som förtrycks dagligen av islams politiska makt och dess förtryckande påbud och normer.

Bruket av begreppet islamofobi är inget än ett sätt att propagera för islam som icke farlig, för att avväpna folk inför en aggressiv fiende. Det är islamofiler som har hittat på detta falska vilseledande begrepp. ”Islamofobi” rentvår det som sker i Iran eller Afghanistan eftersom den sprider lögnen om att det inte är islams fel att de islamistiska regimerna förtrycker folken. Islamofobi är islamofilernas megafon för att låta religionen fortsätta rida på folks rygg.

Erdogans tårar för islam borde ge en vink om vad man borde vara rädd för. Han är en motbjudande diktator som inte väjer för något alls med Gud som sin kompass. Visst ska vi vara rädda för islam så länge islam och en del av dess bekännare ägnar sig åt hat, hot och våld mot dem som nyttjar sin yttrandefrihet, såväl här som i den muslimska världen.

Soleyman Ghasemiani Poet och författare

ANNONS

Devin Rexvid Forskare om hedersvåld

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS