Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Berit Blomqvist, Sveriges Skeppsmäklareförening.

Inse att ni inte kommer längre än så här

Säg ja till medlarnas bud i hamnkonflikten i dag, gå inte ut i strejk på onsdag. Ni får vad ni önskar, ni får ett eget kollektivavtal, skriver Berit Blomqvist, Sveriges Skeppsmäklareförening.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Till Erik Helgesson i Svenska Hamnarbetarförbundet och ni andra som i dag ska ta ställning till medlarnas bud i hamnkonflikten:

Säg ja till medlarnas bud i dag, gå inte ut i strejk på onsdag. För då stänger ni i princip hela roro-terminalen i Göteborg och dessutom kommer ni att ställa till otroligt mycket oreda i alla andra svenska hamnar – och det på obestämd tid!

För dem som inte vet hur sjöfarten fungerar verkar det inte så farligt att en roro-terminal stängs ner.

DFDS har åtta avgångar i veckan med gods till och från Gent och sex avgångar till Immingham, CLDN och Svenska Orient Linien har fyra respektive fem avgångar till Zeebrygge, och allt detta stoppas om ni gör allvar av era hot! Bara i en enda terminal i Göteborg.

Det västsvenska näringslivet kommer att gå på knäna inom bara några dagar om roro- terminalen i Göteborg stängs ner

Det västsvenska näringslivet kommer att gå på knäna inom bara några dagar om den delen av sjöfarten stannar. Det finns nämligen inget lager nu för tiden, allt är i en enda lång transportkedja som ständigt måste vara igång. Annars stannar allt. Det vet naturligtvis ni på Svenska Hamnararbetarförbundet. Ni vet att era dryga 1 000 medlemmar, utspridda längs den svenska kusten, har makten att stoppa det här flödet.

Stark maktposition

Ni har också i över 40 år vetat att ni levt i den bästa av världar: Ni har haft facklig trygghet, höga löner, medbestämmande och allt annat som Transport förhandlat fram för alla hamnarbetare, alltså även era medlemmar.

Samtidigt har ni sluppit ge upp er strejkrätt, det vill säga ni har hela tiden kunnat skruva lite ytterligare på villkoren eftersom arbetsgivaren hela tiden vetat att ni när som helst, helt lagligt, kan gå ut i strejk.

Ni har fått vad ni önskar, ni får ett eget kollektivavtal om ni antar medlarnas bud i dag

Det är klart att en sådan maktposition hela tiden drivit upp villkoren och därmed kostnaderna, och till slut har både rederier och hamnoperatörer fått nog. Det är där vi är nu.

Ni har fått vad ni önskar, ni får ett eget kollektivavtal om ni antar medlarnas bud i dag och i de hamnar där ni är i majoritet får ni utse huvudskyddsombud, rätt till betald förtroendetid och alla andra rättigheter som tillhör en facklig organisation.

Det enda ni inte får är rätten att dra tvister kring tolkningar om avtalet inför domstol och ni får inte rätten att förhandla lönerna. Den rätten ligger nämligen helt och hållet på Transport, arbetsgivarna har ingen möjlighet att göra något åt det faktum att de redan är bundna till det kollektivavtal som slutits med Transport.

Inse nu att ni inte kommer längre än så här, anta medlarnas bud i dag!

Berit Blomqvist

vd Sveriges Skeppsmäklareförening