Problemet är att det inte finns särskilt mycket pengar kvar att betala tillbaka. De har redan använts för att betala hotell, flygbiljetter, transferbussar, kryssningsfartyg, biljetter till fotbollsmatcher och en massa annat som kan ingå i en paketresa, skriver debattörerna.
Problemet är att det inte finns särskilt mycket pengar kvar att betala tillbaka. De har redan använts för att betala hotell, flygbiljetter, transferbussar, kryssningsfartyg, biljetter till fotbollsmatcher och en massa annat som kan ingå i en paketresa, skriver debattörerna. Bild: Privat

Inrätta en fond som kan betala tillbaka resenärernas pengar

Att nio av tio resebyråer är på väg mot konkurs har regeringen känt till i tre månader. Nu måste regeringen inrätta en fond som kan användas till att återbetala resenärernas pengar. Och som vi i branschen kommer att betala tillbaka till, skriver bland andra Göran Grell, RK Travel Group.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

Lördagen den 14 mars gick UD ut och avrådde från resor utomlands och följden blev att alla inplanerade resor under våren omedelbart ställdes in.

Beslutet var naturligtvis rätt och riktigt – liv stod ju på spel – men det fick oerhörda konsekvenser. Förutom att hundratusentals resenärer gick miste om sina resor innebar det i praktiken ett yrkesförbud på okänd tid för hela vår bransch. Sedan dess har de svenska resebyråerna och researrangörerna inte sålt en enda resa. Intäkterna har minskat med 100 procent, samtidigt som kostnaderna för personal, lokaler med mera kvarstår.

Finns inga pengar kvar

Inte nog med det. Enligt en EU-lag (Paketreselagen)har en resenär som fått sin resa inställd rätt att få sina pengar tillbaka inom 14 dagar från sin resebyrå eller researrangör. Även detta är rätt och riktigt, och innebär normalt sett inga problem. Men i dessa dagar är ingenting normalt.

ANNONS

Problemet är att det inte finns särskilt mycket pengar kvar att betala tillbaka. De har redan använts för att betala hotell, flygbiljetter, transferbussar, kryssningsfartyg, biljetter till fotbollsmatcher och en massa annat som kan ingå i en paketresa. Och mottagarna av dessa pengar har själva gått i konkurs eller kämpar för sin överlevnad, och har vare sig lust eller möjlighet att betala tillbaka några pengar till oss i Sverige.

Detta innebär att vi befinner oss i en helt omöjlig situation, med noll i intäkter och tomt i kassan samtidigt som vi ska ersätta resenärerna för deras inställda resor. Det kan bara sluta på ett sätt.

En hel bransch går under

Vi ser dagligen hur kolleger går i konkurs eller sätts under rekonstruktion, och många fler står på tur. Branschorganisationen SRF (Svenska resebyrå- och arrangörsföreningen) räknar kallt med att nio av tio resebyråer kommer vara borta innan året är slut.

En hel bransch håller alltså på att gå under. Livsverk krossas och tusentals människor tvingas ut i arbetslöshet. Och särskilt många återbetalningar till de resenärer som gått miste om sina resor lär det inte bli. För det finns ju inga pengar att få av företag som gått i konkurs.

Finns det verkligen ingen lösning på det här? Jo, det gör det. SRF har lagt fram ett förslag som garanterar att alla resenärer får sina pengar tillbaka samtidigt som vi i branschen får en chans att överleva – utan att det egentligen kostar skattebetalarna en krona.

ANNONS

Är inte ett bidrag

Förslaget går ut på att regeringen inrättar en fond på cirka sex miljarder. Fonden administreras av Kammarkollegiet och används för att ersätta de resenärer som fått sina resor inställda. Sex miljarder är mycket pengar, men det ska ses som ett lån, inte ett bidrag. Resebranschen ska nämligen betala tillbaka alltihop genom en avgift på fem kronor per flygresa och 25 kronor per paketresa och person. Liknande förslag håller redan på att genomföras i bland annat Tyskland, Norge och Danmark, och det finns inget som talar för att det inte skulle fungera även i Sverige.

Det här förslaget presenterades för regeringen i slutet av mars, men där tycks det ha tagit stopp. Vi har i vart fall inte hört något som tyder på att det tas på något större allvar. Man kan fråga sig varför.

Nästan en fjärdedel av landets resebyråer ligger i Göteborgsområdet, som under långa perioder varit ett nav i den svenska resebranschen.

De svenska resebyråerna och researrangörerna omsätter över 60 miljarder om året och sysselsätter närmare 10 000 personer. Nästan en fjärdedel av landets resebyråer ligger i Göteborgsområdet, som under långa perioder varit ett nav i den svenska resebranschen. Flera av de klassiska resebyråerna som Ving, Atlas och Always, grundades här, och traditionen att utveckla och driva resandet är fortfarande stark.

Branschen omfattar allt från ensam- och fåmansbolag till större kedjor, men inga börsnoterade miljardföretag med kapitalstarka ägare. Om kapital måste skjutas till krävs som regel att ägaren får sälja sina pensionsfonder eller inteckna sitt hem. Våra företagare är kreativa och driftiga, men de är inte den typen av näringslivsprofiler som sitter i TV-bolagens morgonsoffor eller sommarpratar i P1. Och vår talan förs inte av lobby-byråer med tidigare ministrar på lönelistorna.

ANNONS

Vore man misstänksam till lags kunde man få för sig att vi uppfattas som en bransch som det är ganska riskfritt att ignorera. Men vi slår ifrån oss den tanken. För så kan ju ändå inte ansvarstagande politiker resonera.

Eller?

Göran Grell, RK Travel Group

Jon Tormodsson, Supreme Travel

Joel Gustavsson, Olka Sportresor

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS