Under sommaren har vi tagit emot ett flertal svårt skadade personer som åkt eller kört elsparkcykel. Det rör sig inte om banala skrubbsår utan allvarliga skador; komplicerade frakturer, svåra ansiktsskador, allvarliga bukskador samt skallskador med hjärnblödningar. Skador som i många fall kommer att leda till livslång invaliditet och smärta. Dessa patienter måste givetvis hanteras inom den offentliga specialistsjukvården i den redan ansträngda situation som vi har.
Det rör sig inte om banala skrubbsår utan om skador som i många fall kommer att leda till livslång invaliditet och smärta
Inte minst under sommaren har situationen varit utmanande och det har tyvärr gjort att mindre akuta fall ibland måste prioriteras ner. Självklart ska sjukvården ta hand om skadade patienter oavsett hur de skadat sig. Vi lägger ingen värdering vid skademekanism när vi prioriterar de svårt skadade som ska opereras utan det är en prioritering som helt baseras på medicinsk status hos den enskilda patienten.
Unga skadar sig oftast
Det tragiska med elsparkcykelolyckor är att det undantagslöst rör sig om personer som är unga, med livet framför sig, och som arbetar eller studerar. Medborgare som är produktiva och som bidrar, eller kommer att bidra, till vårt välfärdssamhälle. För de elsparkcykelskadade patienterna innebär skadorna ett svårt lidande, kanske livslångt, med långa sjukskrivningstider och lång rehabilitering. Detta innebär stora kostnader för samhället.
Svenska frakturregistret (SFR) registrerar sedan den 1 juli i år alla frakturer som inträffat vid elsparkcykelolyckor i Sverige, nästa sommar kommer det därför finnas statistik över frakturer orsakade av elsparkcyklar. Nationell statistik över skallskador och skador i bröstkorg och buk orsakade av elsparkcykelolyckor är svårare att få fram.
Elsparkcyklar är förbjudna i England men tillåtet i de flesta av Europas städer. Det är också tillåtet i USA och därifrån har det börjat dyka upp vetenskapliga artiklar som beskriver skador vid elsparkcykelolyckor. Dessa artiklar erbjuder en dyster läsning.
Det finns ett flertal aktörer som hyr ut elsparkcyklar. När skaderisken kommer på tal uttalar sig representanter för företagen i svävande ordalag, eller med motiveringar att det inte är mer skador än när man cyklar. Det finns givetvis ett ekonomiskt incitament hos uthyrarna, annars hade fenomenet inte funnits. Det finns heller inget intresse hos uthyrarna att försvåra möjligheten att hyra en elsparkcykel genom att införa olika regler.
Mer riskfyllt än att cykla
Vi menar att det är en stor skillnad jämfört med cykel (elcykel och vanlig cykel) eftersom användningsområdet för elsparkcyklar är helt annorlunda. Det är till exempel vanligt att man tar elsparkcykeln hem från krogen på natten och inte sällan efter att ha druckit alkohol. Det förekommer inte så sällan att man åker två personer på en elsparkcykel, ibland med ett barn stående framför en vuxen. Ett fullständigt livsfarligt beteende!
Det förekommer inte så sällan att man åker två personer på en elsparkcykel, ibland med ett barn stående framför en vuxen
Vidare kör man elsparkcykeln på trottoarer bland vanliga fotgängare, på cykelbanan och bland bilar på vanliga gator. Hjulen är extremt små och dessa fordon är därför per definition instabila och dess bromsar är bristfälliga. Det finns ingen lag om hjälmanvändning trots att farterna kan bli höga. Det finns aktörer som sagt att de frivilligt ska begränsa hastigheten till sex km/h inom vissa geografiska delar av Göteborg. Det är, tror vi, en rätt meningslös åtgärd eftersom det bara rör sig om begränsade områden.
Inför lag på hjälm
Lagstiftarna har liksom sjukvården blivit helt tagna på sängen. Det innebär dock inte att vi ska dra täcket över huvudet och blunda för det som sker just nu utan i stället måste vi skyndsamt skapa regler och lagar som förhindrar att fler unga skadas för livet.
Vi förespråkar inte ett förbud, för det är inte sjukvårdens roll, men sjukvårdens uppgift är att förhindra skador och sjukdomar och inte bara behandla dem.
Vi föreslår att man snarast inför en hjälmlag för alla som kör elsparkcyklar
Vi föreslår att man snarast inför en hjälmlag för alla som kör elsparkcyklar. Detta kommer sannolikt ha en begränsad effekt, det inser vi, men skulle kunna underlätta för polisen att ingripa. Förhoppningsvis med ett minskat riskbeteende som följd. Vi förstår att polisen inte kan stoppa alla som kör elsparkcykel utan hjälm, precis som de inte kan stoppa alla som kör utan bilbälte. Men precis som bälteslagen sparar liv varje dag skulle en hjälmlag för att köra elsparkcyklar spara lidande varje dag.
Arbetsgruppen trauma, Sahlgrenska universitetssjukhuset genom:
Ragnar Ang, överläkare kirurgi
Patric Antonsson, leg sjuksköterska, traumakoordinator
Karin Avander, leg sjuksköterska, traumakoordinator
Marcus Langensköld, överläkare kärlkirurgi
Ilja Lesser, överläkare radiologi
Johan Ljungqvist, överläkare neurokirurgi
Jerker Sandgren, ambulansöverläkare anestesiologi
Sari Siirilä, leg sjuksköterska, vårdenhetschef på akutmottagningen Sahlgrenska
Mikael Sundfeldt, överläkare ortopedi
Trandur Ulfarsson, överläkare neurorehabilitering