Kan en imamutbildning i Kista uppvisa ett tydligt avståndstagande från antisemitism och homofobi? skriver debattörerna.
Kan en imamutbildning i Kista uppvisa ett tydligt avståndstagande från antisemitism och homofobi? skriver debattörerna.

Imamutbildning väcker flera frågor

DEBATT: Den planerade imamutbildningen i Kista i offentlig regi reser en rad frågor. Skulle den ta ställning mot all särbehandling av kvinnor? Emotser vi en seriös diskussion om homofobin inom islam? skriver Stefan Jakobsson (SD) och Robert Stenkvist (SD).

ANNONS
|

I höst planeras Sveriges första imamutbildning på Kista folkhögskola. Som argument för detta anförs att det behövs imamer som har förståelse för det svenska samhället. Det bekräftar vissa farhågor som vi i Sverigedemokraterna hyser, nämligen att många muslimer i dag vänder sig till religiösa auktoriteter, som inte förstår samhället.

Låt oss då i sansad ton resonera kring hur vi i Sverigedemokraterna ser på denna fråga. Det är upp till var och en att välja sin tro så länge man följer svensk lag. Man kan dock inte blunda för att islam har fört med sig till exempel homofobi och dessutom en kvinnosyn som begränsar i synnerhet unga kvinnors frihet på ett oacceptabelt sätt. Vi ser en risk för att en väldigt omodern syn på samhället legitimeras genom att man ger den en plattform i offentliga institutioner för offentliga medel.

ANNONS

Vi förstår att vissa nu vill hävda att en imamutbildning i offentlig, ”svensk” regi ska skapa demokratisk kontroll och insyn i verksamheten. Men man har ju redan i stor skala finansierat både kulturföreningar och muslimska religiösa samfund. Vad blev resultatet? I realiteten växer tyvärr klyftorna i samhället i dag på alla sätt. Ska en imamutbildning på Kista folkhögskola vända denna utveckling?

Sunnitiska företrädare

Hela initiativet kommer från sunnitiska företrädare och man ställer sig då frågan vilken religiös profil som en imamutbildning skulle representera. Enligt norska TV2 ville inte Salahudin Barakat, som har pekats ut som blivande lärare på utbildningen, ta en ung kvinna i hand. Och rektorn Abdulkader Habib tillstår helt öppet i en intervju med Aftonbladet att han inte tror att shiamuslimer kommer att vara intresserade av att delta. Därmed ger svenska staten i praktiken sitt stöd till en viss inriktning inom religionen, vilket var precis den invändning som lyftes fram i en offentlig utredning från 2009.

Utifrån ovanstående resonemang bör debatten, till att börja med, föras utifrån följande frågeställningar. Skulle en imamutbildning i Kista ta ställning mot all särbehandling av kvinnor? Emotser vi en seriös diskussion om homofobin inom islam? Kan en imamutbildning i Kista uppvisa ett tydligt avståndstagande från antisemitism och intolerans gentemot andra trosinriktningar?

ANNONS

Att besvara dessa frågor ser vi som en självklarhet för den som ansöker om medel för att driva en utbildning i offentlig regi.

Stefan Jakobsson (SD)

riksdagsledamot och skolpolitisk talesperson

Robert Stenkvist (SD)

riksdagsledamot

ANNONS