Vi sparar data i cookies, genom att
använda våra tjänster godkänner du det.

En lärare ska i dag ta en för ”laget” utan hopp om vaccin med risk för en dödlig sjukdom. Sluta lek med våra liv. Gör om och gör rätt, skriver högstadieläraren Ann Thern-Svanberg. Bild: Jessica Gow/TT
En lärare ska i dag ta en för ”laget” utan hopp om vaccin med risk för en dödlig sjukdom. Sluta lek med våra liv. Gör om och gör rätt, skriver högstadieläraren Ann Thern-Svanberg. Bild: Jessica Gow/TT

Hur ska ni hjälpa oss lärare att orka genom pandemin?

Oskyddad undervisning och barn som inte kan hålla avstånd är en daglig källa till oro och ångest. Nu är det dags att både föräldrar och lärare ställer krav innan ert barns lärare eller era släktingar har oturen att vara den slås ut och dör av viruset, skriver Ann Thern-Svanberg, högstadielärare.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

I programmet ”30 minuter” som visades på SVT den 31/3 intervjuades Johan Giesecke fd statsepidemiolog för Folkhälsomyndigheten. Han har i dag en rådgivande roll för Folkhälsomyndigheten och är rådgivare åt WHO.

I Intervjun talar Johan Giesecke om att han tycker det är viktigt att skolorna är öppna under pandemin för att barnen är Sveriges framtid. Hans motivering är att han tycker att det är värt att hålla skolorna öppna även om det ger honom själv som morfar en liten högre risk för att få Covid. Det är en strategi som tycks grundad i egna åsikter om att skolan är viktig för eleverna. Den grundtanken tycks idag finnas både hos Folkhälsomyndigheten och hos Anders Tegnell som är en av Johan Gieseckes ”pojkar”. Till vilket pris ska den hållas öppen? Vem frågar lärare och elever om vi tycker att det är värt riskerna för smitta som det medför oss?

LÄS MER: Experimentera inte med våra liv - inför distansundervisning

Det är märkligt att utbildningsminister Anna Ekström (S) öppnar upp gymnasieskolan mitt i en tredje våg, med stigande smittfall. Beslutet vilar i tron om att det är bra för elever att komma tillbaka till skolan och få normal undervisning. Nu kommer en nyhet. Vi har inte en normal undervisning just nu! Det är inte normalt att ha undervisning mitt i en fortsatt hög elevfrånvaro på grund av coronasmitta och andra symtom varje vecka. Personalen har en oskyddad undervisning med barn som inte kan hålla avstånd. Oro och ångest stöter vi på dagligen.

Fungerar inte

Stödinsatser under fjärrundervisning går att organisera smart för de som behöver stöd på plats. Det hade gått lättare om vi hade haft en utbildningsminister som förstod sig på vad det är för insatser som behövs eller brydde sig om vad lärare tycker behövs för att ge en god undervisning.

Det hade även hjälp till om utbildningsministern eller utbildningsdepartementet som expertmyndighet själva visste hur dessa insatser ska organiseras. Tänk om de hade arbetat proaktivt för snabba utredningar om vad skolorna behöver för stöd för att främja eleverna i en tid av pandemi.

Det borde ha gjorts utredningar kring det ämnesområdet under ett års tid i pandemins spår? Var är de? Vad är det för underlag som de vilar sina beslut på gällande undervisning i svensk skola under pandemin?

Saknas resurser

I dagsläget har regeringen förskjutit tuffa beslut gällande skolan på huvudmän och inte gett stödinsatser till skolorna utan låtit skolorna reda ut den organiserade röra som de har ställt till med. I dag ska det extra stöd som behövs ute på skolorna under pandemin organiseras utan extra resurser för eleverna. Det sker medans man i kommunerna borde spara pengar för skolmaten som eleverna äter hemma varannan vecka under växelvis undervisning/distansundervisning. Det hade varit bra om kommunerna kunde omfördela de pengar som inte nyttjas som riktad stöttning för eleverna. I mina ögon som lärare som sliter samt riskerar min hälsa finns det något stötande i att regeringen tillsammans med kommunerna inte kan ge oss bättre förutsättningar för lärare och elever, när det potentiellt kan sparas pengar i vissa avseenden.

En lärare ska i dag ta en för ”laget” utan hopp om vaccin med risk för en dödlig sjukdom. Sluta lek med våra liv. Gör om och gör rätt! Ge stödpaket för elever i behov av stöd. Låt oss lärare sköta fjärrundervisningen och minska smittspridningen.

Ställ krav

Föräldrar kräv mer stödinsatser för era barn högre upp i kedjan i er kommun i denna tid av kris. Ställ kravet att våra barn i Sverige ska få en bra utbildning och skyddas från en dödlig sjukdom eller från långtidskonsekvenser som kan drabba den som överlever. Mer resurser för de som är i behov av undervisning på plats i små grupper med stödpersonal. När det gäller fjärrundervisning för elever utan svårigheter ger de tekniska verktygen oss lärare bra möjligheter för genomgångar, stöd en och en i privata grupprum, respons på deras arbeten i realtid m.m. Inget barn ska behöva sitta helt själv och arbeta med en uppgift på distans med de verktyg som finns.

Redan i januari skrev jag en debattartikel där jag varnade för konsekvenserna av att hålla elever kvar i skolan. Sedan dess har vi visserligen haft en hel del distansundervisning, men idag kan man ändå tydligt se att smittspridningen fortsätter på skolorna när vi väl är på plats varannan vecka. Vi ser också att mycket ansvar indirekt läggs på de elever som har varit sjuka genom att de får ta igen det som missats när de varit hemma med symtom.

Tyvärr är skolan en av de största kontaktytorna för covid-19. Viruset stannar inte magiskt upp och vänder utanför entrén vid skolan och säger ”nej gubbar nu vänder vi, det är en skola här. Jag tycker mig se barn här, vi ska vara lite humana i dag.” Nej tvärtom visar data kring smittade i åldrarna 10-19 år att det är en smittsam åldersgrupp. Smittan kommer hem till er och ut i samhället. Långtidscovid har oanade konsekvenser för barn och ungdomar och kan vara en realitet som vi inte har sett de långsiktiga konsekvenserna av ännu.

Lärare bör även säga ifrån. Berätta om hur ni påverkas fysiskt och psykiskt av pandemin och hur ni påverkas av den stress som den medför på er arbetsplats. Tala om vad ni ser för problematik med undervisningen som bedrivs just nu.

Ert barns lärare och era släktingar kan ha oturen att vara den person som slås ut och dör av viruset.

Lärare bör även säga ifrån. Berätta om hur ni påverkas fysiskt och psykiskt av pandemin och hur ni påverkas av den stress som den medför på er arbetsplats. Tala om vad ni ser för problematik med undervisningen som bedrivs just nu. Regering och kommuner bör göra möjligt för bättre förutsättningar och det snabbbt. Jag ser att skolpersonal och elever är slitna och trötta över den rådande situationen.

Hur kan ni hjälpa oss att orka?

Ann Thern-Svanberg, högstadielärare