Replik
8/5 Straffa inte skärgårdseleverna - de har också resurskrävande behov
Givetvis är det så att olika skolor har olika utmaningar. Uppdraget är dock detsamma, det vill säga att ge eleverna en likvärdig utbildning med hög kvalitet. Att leda det arbetet är rektorns uppdrag liksom att ha en ekonomi i balans. Styrsöskolan är inte ensam om att ha ekonomiska bekymmer och har liksom övriga skolor med samma problem tre år på sig att få ordning på sin ekonomi.
Underskottet växer ju längre tid det arbetet tar. Till sin hjälp i att minska underskottet och få en ekonomi i balans får rektor stöd av utbildningschef, ekonomicontroller, HR-specialister, verksamhetsutvecklare med flera. Det är ett svårt arbete men nödvändigt för att man på skolan ska kunna ägna sig åt att ge eleverna en bra skolgång.
Behandlar alla skolor lika
Något sätt att fördela de pengar politikerna bestämt ska gå till skolan behöver alla kommuner ha. Den resursfördelningsmodell som Göteborg använder baseras på de olika kriterier som vi genom forskning vet påverkar enskilda elevernas möjligheter att klara skolan. Det vill säga elevernas behov. Här behandlar vi alla skolor på samma sätt.
Styrsöskolan ligger precis som ni skriver i skärgården och det innebär bland annat långa resvägar och därmed svårt att locka till sig elever från andra områden. Därför får Styrsöskolan två miljoner mer än övriga skolor med en liknande elevsammansättning, det vill säga elever med liknande behov.
Vi är övertygade om att Styrsöskolan kommer att lyckas med att få ordning på de problem skolan har, samtidigt som man bibehåller allt det goda arbete och engagemang som finns på och kring skolan. Det kommer dock att kräva ett intensivt samarbete mellan medarbetarna på skolan, rektor och resten av förvaltningen.
Ni får gärna kontakta mig så kan vi prata vidare om hur vi på bästa sätt ska arbeta med att utveckla Styrsöskolan.
Lotta Lekander, utbildningschef, Göteborgs Grundskoleförvaltning