Det var den 12 maj förra året som en ung pojke, Alexander, avled vid en mopedkrasch efter att han och en kamrat blivit jagade av en polisbil i ett bostadsområde i Lerum. Efter händelsen har polisutredning ledd av åklagare pågått under lång tid. Under 289 dagar har åklagaren hållit på att utreda fallet och först nu väcks åtal mot polisbilsföraren för tjänstefel och vållande till annans död. Som forskare tänker jag flera gånger i veckan på händelsen och på vad som egentligen hände. Varför inträffade denna tragiska händelse? Vilket ansvar har de inblandade poliserna i denna händelse? Och vad händer med trafikkulturen inom polisen och hur ska de kunna leda arbetet med nollvisionen, alltså vår gemensamma trafiksäkerhet. Frågorna är många. Vi är alla fånge i ett vakuum innan polisen själva bryter tystnaden om sin egen trafikkultur. Polisens högsta ledning har ett stort ansvar som kan försätta trafikkulturen i fritt fall. Det är otillräckligt att det endast är enskilda polismän som åtalas och ställs till svars. Kulturfrågan vill ingen ansvara för.
LÄS MER: Stor sorg efter olyckan som tog Alexanders liv
Tårta prioriterades före
Polis och åklagare skyller då och då på att det saknas resurser för utredningar och så vidare. I april månad förra året uppdagades att en polisman i Borås inte rapporterade en fortkörare vid en kontroll då det närvarade flera polisaspiranter under utbildning. Bilföraren swishade 500 kronor som tack och ville att polismannen skulle köpa tårtor för pengarna. Sagt och gjort, tårtan åts upp och polismannen dömdes häromdagen till villkorlig dom för tjänstefel och tagande av muta.
LÄS MER: Polis fick tårta – döms för mutbrott
Fallet med tårtan (mutbrottet) prioriterades av polis och åklagare och nu finns det en dom. Ansvarig polisområdeschef menar att detta är otroligt allvarligt för förtroendet för polisen. Jag håller naturligtvis med om detta men inser också att polisen gör prioriteringar i sina ärenden. Fallet med tårtan är avgjort och klart. Fallet med den dödliga polisjakten i Lerum kommer också att skada förtroendet för polisen. Hur mycket är svårt att sia om. När ska polisen sluta jaga barn som oskyddade trafikanter som befinner sig i ett bostadsområde? Polisen måste prioritera trafikkultur och stärka sitt arbete med nollvisionen. 16-årige Alexander förlorade livet i polisens dödsjakt samtidigt som polisen i ett annat fall inte gjorde sitt jobb med att stoppa fartsyndare som i stället bjöd poliskollegorna på tårta. Polisen i Västsverige har blivit fartblind samtidigt som det är uppenbart att det saknas en god trafikkultur och brister i att leda den nationella nollvisionen. Det är mycket allvarligt.
Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin