Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Torleif Johnson, undersköterska i hemtjänsten.

Hemtjänstens problem stavas brist på inflytande

Hemtjänstens stora problem i Göteborg är inte ”hetsprivatisering” eller ny teknik med iphones. Det är i stället ett förödande förmyndarskap, skriver undersköterska Torleif Johnson.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik, Hemtjänsten Göteborg, 20/2

För Göteborgs äldre och samtlig hemtjänstpersonal är en debatt om hemtjänsten mer än välbehövlig. Daniel Bernmar (V) passar på att i oppositionsroll kritisera genomförandet av LOV med privata hemtjänstaktörer. Han kallar kursändringen för ”hetsprivatisering”.

Jag vill vända på resonemanget. De privata aktörerna tar över en verksamhet som år efter år rankats lägst i nationella brukarenkäter. Både som verksam i och som beviljad hemtjänst finns anledning att hysa tillförsikt – sämre kan det nämligen inte bli.

Som medarbetare i hemtjänsten är du varje dag ett tomt vitt ark som någon annan fyllt i. Det är ett gigantiskt slöseri på kompetens och engagemang

I höstas när Daniel Bernmar fortfarande var politiskt ansvarig för äldreomsorgen utlystes i hemtjänsten i SDF Centrum tio vakanser. Som före detta medarbetare vet jag att vakanserna inte bara är pensionsavgångar. Missnöjet pyr under ytan. Problemet är att det behövs inte mycket för att röra upp känslorna i hemtjänsten i dag. En trilskande teknikimplementering har fått hela Göteborgs hemtjänst i uppror.

Hemtjänstens stora bekymmer är dock dess förlegade arbetssätt. Det rår ingen Iphone på. Med sina enväldiga samordnare och deras dagliga detaljerade uträttarscheman tillämpas Taylorismens förmyndarskap i sin fulländning.

Gigantiskt slöseri med kompetens

Som medarbetare i hemtjänsten är du varje dag ett tomt vitt ark som någon annan fyllt i. Det är ett gigantiskt slöseri på kompetens, detaljkunskap och medmänskligt engagemang. Hemtjänstens problem stavas bristande inflytande. Och här försitter man en enorm potential. Det är varken kundtillvänt eller professionsutvecklande. Men garanterat stressframkallande.

När hemtjänstpersonalen endast tilltros att följa en redan färdig mall men för övrigt helt fråntas ansvaret för sitt samhällsuppdrag uppstår ett vakuum som hämmar all utveckling. Privatisering eller ej. Dilemmat ropar efter en lösning.

Daniel Bernmar efterlyser moderna arbetssätt i hemtjänsten. Hoppas att han inser att det inte handlar om en ny app.

Torleif Johnson

undersköterska SU, tidigare mångårig anställd i äldreomsorgen SDF Centrum