Hanteringen av Säve flygplats under all kritik

ANNONS
|

I början av året kom beskedet att Säve flygplats skulle läggas ned. Det damp ned som en blixt från klar himmel för många av de anställda och företagarna på flygplatsen. Nedläggningen skulle ske eftersom taxibanorna ansågs vara för dåliga för att fortsätta verksamheten. Enligt Swedavia, som gjort en utredning, skulle det kosta svindlade 250 miljoner kr att renovera banorna. Cityflygplatsen i Göteborg AB (Säve flygplats) samägdes av Swedavia (40 procent), Göteborg Stad (20 procent) och Volvo (40 procent).

Inga frågor – ingenting

Den 11 januari sammankallade det kommunala bolaget Business Region AB (BRG) styrelsen för att lämna en lägesrapport. I styrelsen ingår bland andra Göteborg stads ordförande och vice ordförande, Anneli Hulthén (S) och Jonas Ransgård (M). Dagen efter lämnades ett beslutsunderlag från BRG vid ett nytt mötestillfälle. Rekommendationen var att lägga ned Säve flygplats på Swedavias begäran och tillmötesgå deras krav om inlösen av stadens aktieposter för en symbolisk summa av en krona. Detta med hänvisning till att flytten av flygtrafiken till Landvetter skulle innebära en större förlust för Swedavia. Mötet varade en timme och Säve flygplats öde beseglades. Inga frågor om utredningens innehåll – ingenting.

ANNONS

Efter ett antal påringningar och e-post från oroliga anställda och företagare på Säve begärde jag ut det mest väsentliga för själva beslutet: Utredningen av taxibanorna som kom fram till ett renoveringsbehov på 250 miljoner kronor. Och nu började karusellen trots att jag inte befann mig på Liseberg.

Swedavia vägrar till dags dato lämna ut utredningen då de är ett ”statligt” bolag som inte lyder under offentlighetsprincipen, en fråga som i sig borde vara föremål för en annan debattartikel. När jag begärde ut samma sak från BRG hänvisade de till Swedavia. På min direkta fråga om hur rapporten om banornas kostnader och värden hade redovisats till styrelsen fick jag svaret: Muntligen.

Under all kritik

Alltså, ingen i BRG:s styrelse hade insikten att faktiskt begära att få se utredningen som låg till grund för att lägga ned en flygplats. En flygplats som inte bara inhyser över 100 anställda och flera företagare utan också bidrar till stadens infrastruktur för turism och näringsliv. Det är under all kritik.

Jag frågade därefter Säve flygplats och Göteborg stad om de hade utredningen. Jag begärde ut de tidigare protokollen från Säve flygplats. Min fråga nådde ända till det kommunala moderbolaget, Stadshuset AB. Ingen hade utredningen. Alla hänvisade till Swedavia. Ingen av de ledande i staden vet, eller vill veta, något över huvudtaget gällande utredningen.

ANNONS

När jag pratade med personer som arbetade på Säve flygplats så hade inte heller de sett utredningen. Jag förstår därmed inte hur styrelseledamöter i BRG och Säve flygplats tagit beslutet att gå med på att lägga ned Säve flygplats. Vad har man tagit beslutet på? Hörsägen?

Vidare har det funnits intressenter som velat rädda Säve flygplats och som därför gett sig i kast med att göra en affär med Swedavia. Det statliga bolaget har minst sagt betett sig underligt under denna process. Som vi kunde läsa i tidningarna så trissade Swedavia upp priset på sin ”förlustflygplats” med 300 miljoner kronor! Man kan spekulera vidare i varför detta sker men en uppenbar sak är att Landvetter Airport med alla säkerhet vill ha flygtrafiken till sig för att motivera sina expansionsplaner. Må så vara, men var öppna med det i så fall.

Finn en lösning

Jag uppmanar den politiska ledningen i Göteborg Stad att göra sitt yttersta för att finna en lösning för Säve flygplats och därmed värna om de anställdas jobb, näringslivet, turismen, lågprisbolagen, flygklubbarna, samhällsflyget med flera. Och öppenheten i Göteborg, den kan vi slänga i papperskorgen om inte den politiska ledningen snarast skärper till sig.

ANNONS

Theo Papaioannou (VV)

partiledare Vägvalet

ANNONS