Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.Nyheter med närvärde

Strejk. I konflikten i Göteborg kräver Hamnarbetarförbundet avd 4 (Hamn4an) ett eget kollektivavtal med långtgående inflytande i APMT:s verksamhet, skriver debattören.

Den här artikeln ingår för dig som är kund.

Hamnstrejken avslöjar en lucka i lagen

Strejken i Göteborgs Hamn avslöjar en lucka i lagstiftningen. Hur kan det vara möjligt att använda strejkvapnet mot en arbetsgivare som redan har kollektivavtal och följer gällande lagstiftning? Nu äventyras miljonbelopp dagligen, skriver Joakim Ärlund, vd, Sveriges Hamnar.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Göteborgs Hamn är Skandinaviens största hamn och hanterar mycket stora mängder gods. För andra gången i år tvingas hamnföretaget APM Terminals (APMT) stoppa driften i hamnen trots att bolaget omfattas av samma kollektivavtal som alla andra hamnar i Sverige. Konsekvenserna är många, som försenat gods, att godset går via andra hamnar och flyttas till exempelvis lastbil. Situationen avslöjar en orimlig lucka i den svenska modellen.

Du läser nu en av dina fria artiklar på GP.se

Göteborgs Hamn är navet för handeln och industrin i hela Västra Götalandsregionen. Att hamnen är en stor motor i Sveriges maskineri går inte att ta miste på när det gäller att bidra till Sveriges tillväxt och konkurrenskraft. Men med återkommande konflikter riskeras hamnens och Göteborgs starka handelsposition, de stora industriföretagen påverkas hårt och på sikt hotas även arbetstillfällen, då andra hamnar – i många fall utanför Sverige – blir aktuella om kostnader och risker för kunderna blir för stora.

Frågan är hur strejker så lätt kan blåsa upp i Göteborgs Hamn trots att fredsplikt råder.

Kräver eget avtal

Sveriges Hamnar har sedan länge ett kollektivavtal med Transportarbetareförbundet för alla arbetare i samtliga hamnar i Sverige. APMT omfattas av detta avtal. Senare bildades Hamnarbetarförbundet, som verkar i vissa hamnar, men har inget eget kollektivavtal. Hamnarbetarförbundet har vid flera tillfällen erbjudits kollektivavtal genom hängavtal, men har tackat nej.

I konflikten i Göteborg kräver Hamnarbetarförbundet avd 4 (Hamn4an) ett eget kollektivavtal med långtgående inflytande i APMT:s verksamhet. Inte nog med att kraven är mer långtgående än befintligt avtal, kollektivavtalet skulle dessutom stå i strid med APMT:s kollektivavtal med Transport och innebära kollektivavtalsbrott.

Strejken avslöjar en lucka i lagstiftningen. Hur det kan vara möjligt att använda strejkvapnet mot en arbetsgivare som redan har kollektivavtal och följer gällande lagstiftning? Bolagen i hamnen gör rätt för sig men straffas ändå. Varje dag står värden i mångmiljonklassen på spel och riskerar leda till förlorade arbetstillfällen och i förlängningen lägre tillväxt för hela Sverige.

Detta är inte bara en fråga för Sveriges riksdag, det är dags för regeringen att stå upp för sin devis att vi ska ha ett företagsklimat i Sverige som skapar tillväxt och jobb.

Joakim Ärlund

vd, Sveriges Hamnar