Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Karin Pleijel (MP).

Höjt pris på månadskort en dyrköpt besparing

På måndag höjs priset på månadskortet för kollektivtrafiken i Göteborg med 135 kronor. Det är ett hårt slag mot klimatet och mot människor med låga inkomster, skriver Karin Pleijel (MP).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

År 2007 fick Miljöpartiet igenom en prissänkning av månadskortet i de rödgröna förhandlingarna, åren efter detta har vi sett till att ytterligare sänka priset. Nu chockhöjer Alliansen i Göteborg priset på ett månadskort i Göteborgs kommun med 135 kronor.

Det lägre priset som vi drev igenom har gett goda effekter. Allt fler göteborgare väljer att åka kollektivt. Men fortfarande måste vi öka andelen som reser kollektivt. Fortfarande görs 44 procent av resorna i Göteborg med bil, långt från målet på 29 procent år 2035. Världen är mitt i en klimatkris. Vi har inte tid med politiska beslut som går på tvärs med FN:s klimatmål och gör att färre åker kollektivt och fler väljer att ta bilen.

Andra kostnader ökar

Många partier har genom tiderna varit emot det lägre priset och tyckt att det har kostat för mycket. Att det är dyrt att göra det billigt för stadens invånare att åka kollektivt stämmer inte helt. När Alliansen nu väljer att ta höja priset på månadskortet beräknas kostnaden för försörjningsstöd öka med 16 miljoner kronor om året. Dessutom räknar Västtrafik med att färre kommer välja att resa med kollektivtrafik och biljettinkomsterna minskar då med 50 till 100 miljoner. Av Alliansens påstådda besparing på 160 miljoner återstår alltså inte ens hälften.

När Alliansen nu väljer att ta höja priset på månadskortet beräknas kostnaden för försörjningsstöd öka med 16 miljoner kronor om året

Effekten av att färre åker kollektivt och i stället väljer att använda bilen slår även mot folkhälsan. Enligt en undersökning från Svensk kollektivtrafik cyklar kollektivtrafikresenärer dubbelt så mycket och går tre gånger så mycket som de som åker bil. Med fler bilar ökar också trängseln, i ett läge där bristen på utrymme redan påfrestar näringslivets och andra samhällsnyttiga transporter.

Stora vinster med låg avgift

En låg avgift på månadskortet har förutom vinster för miljön, hälsan och samhället också stora fördelar ur ett rättviseperspektiv. Människor med låga inkomster är de som är i störst behov av en fungerande och prisvärd kollektivtrafik. Att chockhöja priset på månadskortet är ett hårt slag mot människor som har svårt att får ekonomin att gå ihop.

Miljöpartiet har lämnat in en motion som kommunfullmäktige kommer fatta beslut om under hösten där vi föreslår att Göteborg inte ska höja priset på månadskortet. Vi uppmanar alla partier i Göteborg att rösta för vår motion för klimatet och jämlikhetens skull.

Karin Pleijel (MP)

kommunalråd i opposition, andre vice ordförande i trafiknämnden