Det är också viktigt att vi som bransch ökar medvetenheten om vad vi gör och var vi befinner oss i omställningen för att skapa en hållbar transportnäring – för vi står redo, men klarar inte omställningen på egen hand. Det krävs insatser från staten, men även transportköparna har en viktig roll att spela i att efterfråga hållbarhet, skriver debattören.
Det är också viktigt att vi som bransch ökar medvetenheten om vad vi gör och var vi befinner oss i omställningen för att skapa en hållbar transportnäring – för vi står redo, men klarar inte omställningen på egen hand. Det krävs insatser från staten, men även transportköparna har en viktig roll att spela i att efterfråga hållbarhet, skriver debattören. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Hållbara transporter kräver engagemang – från fler

Ska transportsektorn nå klimatmålen och bli mera hållbar behöver fler engagera sig. Det ska vara lika självklart med hållbara transporter som att köpa kravmärkta livsmedel i butiken. Samtidigt behövs långsiktiga strategier från politiskt håll, så företag vågar satsa, skriver Marcus Dahlsten, Transportföretagen.

ANNONS
|

Såväl transportköpare, transportörer, kunder som politiker behöver visa ett större engagemang om transportsektorn ska bli mera hållbar. Vi kan alla bidra genom att göra rätt val och tänka hållbart även för transporten av varan. Även transportköparna måste vara beredda att betala så att transportföretagen har möjlighet att investera i hållbara drivmedel och effektiva fordon.

Flera av regeringens budgetsatsningar för 2021 är bra men det saknas tyvärr en långsiktig strategi och planering – något som underlättar för företagen då de vet vad de har att förhålla sig till under en tid framöver. Det blir då betydligt säkrare att investera i ny teknik och nya fordon.

ANNONS

Utbyggnad av elvägar

I budgeten för 2021 vill regeringen avsätta medel till elektrifiering av vägtransporterna. Det är välkommet men här behöver regeringen göra ytterligare insatser och ta större ansvar för exempelvis utbyggnaden av elvägar. Om inte staten svarar för utbyggnaden av elvägar kommer utbyggnaden, om inte förhindras, så kraftigt försenas. För att elektrifieringen ska ta fart på allvar behöver vi ha god kapacitet i nätverken men också en god tillgång till laddstationer.

Det är också viktigt att vi som bransch ökar medvetenheten om vad vi gör och var vi befinner oss i omställningen för att skapa en hållbar transportnäring – för vi står redo, men klarar inte omställningen på egen hand.

Vad gäller förnybara drivmedel finns det ett antal medskick och önskemål. Även om elektrifieringen av transportsektorn går snabbt behövs fortfarande biogas och biodrivmedel en tid framöver. Eftersom konkurrensen om förnybara drivmedel är stor och kommer att hårdna betydligt behöver regeringen satsa mer på den egna produktionen av biodrivmedel. I Sverige finns både det tekniska kunnandet och odlingsbar mark.

Uppmuntra viljan

Incitament är också bra – att uppmuntra själva viljan och möjligheten att tanka och tänka hållbart ger mer än de skatter och avgifter som i dag tynger vägtransportsektorn.

Det är också viktigt att vi som bransch ökar medvetenheten om vad vi gör och var vi befinner oss i omställningen för att skapa en hållbar transportnäring – för vi står redo, men klarar inte omställningen på egen hand. Det krävs insatser från staten, men även transportköparna har en viktig roll att spela i att efterfråga hållbarhet.

ANNONS

Goda förhållanden för transportsektorn gynnar gröna investeringar. Svensk konkurrenskraft kommer att vara en än mer central fråga när landet ska påbörja sin återhämtning efter coronapandemin. Därför behövs kraftfulla och långsiktiga satsningar för hållbara vägtransporter.

Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS