Förutsättningarna, ekonomiska såväl som de geografiska, skiljer sig åt mellan skolbiblioteken i landet, skriver debattörerna.
Förutsättningarna, ekonomiska såväl som de geografiska, skiljer sig åt mellan skolbiblioteken i landet, skriver debattörerna. Bild: Pontus Lundahl/TT

Ge alla skolbarn likvärdig tillgång till kunskap

Diskussionen om framtidens skolbibliotek har pågått länge nog. Låt oss forma dem efter de digitala möjligheter och behov som finns – och tillsammans med skolbibliotekarierna och pedagogerna stärka demokratins källa, skriver bland andra Boris Zetterlund, Axiell.

ANNONS

Skollagen säger att alla elever ska ha likvärdig tillgång till ett skolbibliotek. Verkligheten är en annan. Visionen om det digitala bibliotekets möjligheter har debatterats länge. Men de olika förutsättningarna och ojämlikheten skulle kunna överbryggas. Låt oss gå från ord till handling och låt målgruppen bli medskapare till framtidens skolbibliotek.

Kunskap och källkritik är en förutsättning för demokrati. Framtidens medborgare måste vara pålästa och kompetenta för att kunna bidra till en demokratisk och trygg värld. Där spelar skolbiblioteken en viktig roll. I förslaget till den nationella biblioteksstrategin Demokratins skattkammare står följande: ”Varje elev i grundskola och på gymnasiet ska ha likvärdig tillgång till en välfungerande skolbiblioteksverksamhet.”

ANNONS

Framtidens medborgare måste vara pålästa och kompetenta för att kunna bidra till en demokratisk och trygg värld.

Stora geografiska skillnader

Förutsättningarna, ekonomiska såväl som de geografiska, skiljer sig dock åt. En skola har ett team med duktiga bibliotekarier, digitala plattformar för e-medier, en annan skola bussar sina elever till ett folkbibliotek en gång per år för att ”följa skollagen”.

I en jämlik skola finns en enhetlig uppföljning. Men i dag vet vi inte vad skolbiblioteken kostar per elev. Kungliga biblioteket (KB) har uppdraget, men inrapporteringen och den ekonomiska uppföljningen ser olika ut skola för skola. Ett utdrag ur statistiken från KB ger en fingervisning: Lägsta kostnad för inköp av medier är fyra kronor per elev, högsta ligger på 1 590 kronor.

I dag finns möjligheter att jämna ut dessa klyftor. Mjukvaruföretaget Axiell tillhandahåller mjukvara och tjänster till bibliotek runt om i landet. Med satsningen ”Framtidens bibliotek” vill vi på ett hållbart sätt utifrån elevernas och lärarnas villkor jämna ut de ekonomiska klyftorna mellan Sveriges bibliotek.

Målet är ett modernt skolbibliotek. En digital plattform som samverkar med pedagoger och bibliotekarier digitalt eller fysiskt.

Målet är ett modernt skolbibliotek. En digital plattform som samverkar med pedagoger och bibliotekarier digitalt eller fysiskt. Som ett första steg i projektet ”Framtidens skolbibliotek” får vi veta hur eleverna ser på lärande i framtidens skolbibliotek. Startskottet är en workshop med skolelever från Angeredsgymnasiet på bokmässan i Göteborg den 26 till 29 september i samarbete med Mobile Stories, ett publiceringsverktyg som utbildar unga i medie- och källkritik.

ANNONS

Diskussionen om framtidens skolbibliotek har pågått länge nog. Låt oss forma våra skolbibliotek efter de digitala möjligheter och behov som finns – och tillsammans med skolbibliotekarierna och pedagogerna stärka demokratins källa.

Boris Zetterlund, Senior advisor, Axiell

Lotta Bergseth, social entreprenör och journalist, Mobile Stories

Jenny Sköld, social entreprenör och journalist, Mobile Stories

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS