Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer
I Göteborg planerar man att bygga ”ett nytt Halmstad”. Det är väldigt bra. Däremot vad som ska byggas är inte speciellt genomtänkt ifall vi ska attrahera utländska företag., skriver debattören.

Göteborg inte attraktivt nog för utländska företag

Göteborgs nuvarande stadsutveckling gynnar inte utländska företag. Tvärtom dräneras vi på arbetstillfällen och kompetens. För att få utländska företag att vilja investera krävs förståelse för etableringens spelregler, skriver entreprenör Mats Lövgren.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Mats Lövgren, entreprenör och debattör

Enligt Business Region Göteborg (BRG) ska över 1 600 utländska företag ha sitt svenska huvudkontor i Göteborgsregionen. Det låter som om regionen är en magnet. Dock säger siffrorna en sak, sanningen en annan.

De flesta utländska företagsetableringar är sälj- och marknadsföringskontor med ambitionen att nå ut med sina produkter och tjänster på den svenska marknaden. Därtill har de funktioner som ekonomi, logistik och olika servicefunktioner, antingen med egna anställda eller via underleverantörer. Så när utländska företag etableras skapas ringar på vattnet som ofta har behov av utbildad kvalificerad arbetskraft. Det är något som i dagsläget främst går på export från universitetsstaden Göteborg – jobben finns efter examen nämligen inte här.

Granskar vi BRG:s databas över de 1 600 utlandsägda företagen får vi inte den bild vi helst önskat oss – en attraktiv region – utan något helt annat. Som skatteplanering. Eller att svenska företag är värda att köpas upp. Få är de företag som aktivt har valt att etablera sig här.

Det är svårt att känna stolthet över databasens flertal fastigheter som är ombildade till bolag med säte i skatteparadis som Jersey eller Brittiska Jungfruöarna. Eller alla de i allmänhetens ögon svenska bolag, men av skattetekniska skäl har moderbolaget registrerat på Malta, Cypern, i Luxemburg eller motsvarande. Det är verksamheter som absolut inte har något med etablering i vår region att göra utan är ren skatteflykt. Den listan är betydande i BRG:s databas.

Knappast en fjäder i hatten

Köp av svenska företag är en annan kategori som BRG framhäver skulle vara ett argument för att vår region är populär. Företag som Volvo Cars, Nobel Biocare och Lindex ser vi nog alla som svenska trots att de har utländska ägare. De kan knappast vara en fjäder i hatten i frågan om Göteborgsregionen är platsen att etablera sig på utan där handlar det mer om att kämpa för att behålla arbetstillfällen. Fråga anrika Hasselblad, den som tvekar.

Databasen visar att antalet utländska företag som har gjort ett aktivt val att förlägga sitt svenska huvudkontor i Göteborgsregionen är få. Ännu färre är de som har kontoret mitt i city och det finns det förklaringar till.

När jag arbetade som nordiskt kommunikationsansvarig på Samsung behövde vi byta kontor. Vi låg i Upplands Väsby och hade på kort tid växt till ungefär 500 medarbetare i Norden. För mig var beslutet enkelt; självklart skulle vi vara så nära kunden som möjligt, det vill säga mitt i city gärna på Stureplan. Jag såg framför mig ett stort showroom i bottenvåningen, utbildningslokaler ovanpå, kontor på övriga plan och med en stor logotyp ut mot gatan.

Det ansåg inte kontorschefen som skrattandes berättade för mig att sådana planer aldrig skulle godkännas på huvudkontoret i Sydkorea. Därefter förklarade han spelreglerna när utländska företag slår ner sina pålar i ett land. Jag lärde mig något nytt och insåg att Göteborgsregionen inte har gjort samma hemläxa.

Kontorschefen tog fram kartan och visade – ”här, mellan den internationella flygplatsen och stadens centrum, sker alltid etableringen”. City argumenteras bort med att ”där är för dyrt, oavsett vad det kostar” och det måste vara ”smidigt för ledningen att åka från flygplatsen till kontoret” även ifall de tar taxi hela vägen. Så ser det ut när ett dotterbolag etableras. I Sverige och i resten av världen. Därför är Kista, med goda förbindelser med Arlanda och Stockholm, extremt framgångsrikt och blev föga förvånande Samsungs nya adress.

Inte speciellt genomtänkt

I Göteborg planerar man att bygga ”ett nytt Halmstad”. Det är väldigt bra. Däremot är inte det som ska byggas speciellt genomtänkt ifall vi ska attrahera utländska företag. Både vid Gullbergsvass och norr om Järntorget planeras stora ytor för kontorskomplex. Det kommer inte att imponera. Utländska företag finner dem säkert fina, men samtidigt dyra och svårtillgängliga, åtminstone i jämförelse med vad de skulle kunna få mellan city och den internationella flygplatsen. Färskt i minnet har vi Lindholmen som exempel på hur regionens stadsplanerare inte har förstått vad som krävs. För hur många utländska företags svenska huvudkontor finns på Lindholmen? Egentligen inga alls. Det är nämligen inte vad de söker och därför tappar vi etableringarna med ringar av kvalificerade arbetstillfällen och tjänsteköp till konkurrenter som Kista.

Men det finns hopp. Fast då måste Göteborgsregionen agera omedelbart. Regionen har inte tid att vänta.

Stora ytor för expansion

Kring Landvetter flygplats händer just nu mycket spännande, men som främst lämpar sig för företag i logistikbranschen. Den stora möjligheten är i stället mellan flygplatsen och Göteborg. I Mölnlycke, ett välmående samhälle med stora ytor för expansion. Här finns potentialen att kunna konkurrera med exempelvis Kista. Fast då krävs att Göteborgsregionen och Härryda lyssnar till de utländska företagens behov, som bra infrastruktur.

Ett sådant är att inte acceptera Götalandsbanans dragning genom Mölnlyckes centrum. Naturligtvis måste denna viktiga länk mellan city och flygplatsen gå längs med motorvägen för ett stopp vid Mölnlyckes företagspark. Då kan man – likt Allum i Partille – bygga över vägen till norra sidans fruktbara mark. Det är rätt strategi för ökad etablering av utländska företag. Då kommer de.

BRG ska inte använda siffror som i en skärskådning blir pinsamheter. De ska ha rätt verktyg som attraherar viljan att etablera sig i vår region. Då gäller det att kunna spelreglerna.

Mats Lövgren

entreprenör och debattör