Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Riktig journalistik gör skillnad.

Gör förskolan bättre i stället

Den här debatten visar återigen hur viktigt det är att styrande politiker grundar sina beslut på fakta – och fakta är att det saknas forskning i Sverige under de senaste 30 åren på vilken effekt förskolan har på barn, skriver Madeleine Lidman, Hemmaföräldrars nätverk.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Slutreplik

Förskolan, 30/11 och 6/12

Barn som gått i förskola klarar sig bättre både kunskapsmässigt och socialt säger Karin Pleijel (MP) och är tydlig med att de rödgröna kommer att fortsätta att göra hembesök hos föräldrar som valt bort förskola, för att försöka få dem att sätta in sina små barn.

Det här visar återigen hur viktigt det är att styrande politiker grundar sina beslut på fakta – och fakta är att det saknas forskning i Sverige under de senaste 30 åren på vilken effekt förskolan har på barn. Det enda vi kan se är att under samma period som allt fler små barn gått allt längre dagar i förskolan, så har skolresultaten i Pisa-mätningarna sjunkit för varje år. Den psykiska ohälsan och beteendeproblemen hos barn i förskola och skola har också ökat drastiskt. Något som kommunerna försöker lösa med inköp av manualer och skolbaserade program för miljontals kronor varje år.

"Ett stort experiment"

Malin Broberg, forskare i utvecklingspsykologi, säger så här om förskolan: ”Vi vet inte hur förskolan i dess nuvarande utformning påverkar små barn, det är ett stort experiment”. Även professor Ulla Waldenström är oroad över att vi i dag saknar forskningsbaserad kunskap om den svenska förskolans effekt på barnens psykosociala utveckling och påtalar att internationell forskning tyder på att barnomsorg av medelmåttig eller dålig kvalitet leder till ökade beteendeproblem. I boken ”Förskolan för de allra minsta på gott och ont” skriver författarna om problemen i svensk förskola med för stora barngrupper och varnar för att de kan få negativa konsekvenser för barnens utveckling.

Det här är larmsignaler från forskare och barnpsykologer som förtjänar att tas på allvar och som borde vägas in i de politiska beslut som fattas.

Förskolebarnen mer aggressiva

Eftersom Karin Pleijel gärna pratar om utländska studier så borde hon läsa den absolut största studien som har gjorts på vilken effekt förskolan har på barn: NICHD-studien. Den visar att barn som gått i förskola av hög kvalitet har ett litet kognitivt försprång när de börjar skolan. Men att det är helt utraderat vid 12 års ålder. Den skillnad som då finns mellan barnen är att förskolebarnen är mer aggressiva. En förklaring till det är enligt forskarna att det finns många risker med gruppbaserad omsorg.

Med tanke på hur läget är så borde fokus från politikerna vara att göra något åt problemen i förskolan – inte att försöka få in ännu fler små barn i en verksamhet som riskerar att skada dem i deras utveckling.

Madeleine Lidman

Hemmaföräldrars nätverk