Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Frösunda Omsorg följer Kommunals avtal

DEBATT: Varför Kommunal irriterar sig på, och ifrågasätter, att vi sätter kundens vilja och behov främst är för oss en gåta. Vi följer dessutom avtalet med Kommunal, skriver Susanne Sidén, Frösunda Omsorg AB.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Vinster i vården, 30/5

Kommunals Lars-Sture Johansson hävdar att ”giriga vårdföretag suger ut personalen”. Frösunda Omsorg är enligt Lars-Sture Johansson ett av dessa företag. Kommunals förbundsombudsman utelämnar en avgörande detalj, nämligen att Frösunda alltid följer det kollektivavtal som har träffats mellan Kommunal och Vårdföretagarna.

Frösunda står för en ny syn på omsorg – vi vill att den som är kund hos oss ska vara den som bestämmer. Det kräver en förändrad syn på hur verksamheten organiseras och hur resurser används. I vår värld är det alltid kunden som ska komma främst. Medarbetarna och verksamheten i stort ska anpassa sig efter kundens behov och önskemål.

Till för kunden

En direkt följd av att detta är att arbetssätt förändras och att medarbetare kan få ändrade arbetstider. Det är det som vi kallar ”flexibilitet” och som vi kritiseras för av Kommunal. Våra medarbetare måste finnas till för kunden, när kunden vill ha och behöver omsorg. Till exempel utanför vanliga kontorsarbetstider. Det gör att vi ibland får lov att omfördela bemanningen till kvällar, nätter och helger. Det är en dyrare lösning för oss, jämfört med att låta huvuddelen av medarbetarna arbeta dagtid, men vi vet att det ökar livskvaliteten för kunderna att exempelvis inte behöva lägga sig klockan 18.00.

Detta visas med all önskvärd tydlighet såväl i vår årliga förtroenderedovisning, som i det faktum att fler och fler kommuner väljer oss som leverantör av exempelvis äldreomsorg och LSS. Lagen om offentlig upphandling, LoU, som styr valet av leverantör, betyder inte automatiskt att ”lägsta pris” vinner. Vi är stolta över att vi ofta vinner upphandlingar på kvalitetspoäng.

Omfattande ramverk

I Frösunda Omsorgs värld styr kunderna. Vårt sätt att arbeta regleras av ett omfattande legalt ramverk, men också av avtal med såväl beställarna som personalorganisationerna, inte minst Kommunal. Varför då Kommunal irriterar sig på, och ifrågasätter, att vi sätter kundens vilja och behov främst är för oss en gåta.

Vi är de första att beklaga om det här blir negativt för våra medarbetare. Det är så att de ibland initialt får gå ner i tjänstgöringsgrad, men de har också alla möjligheter att arbeta i den utsträckning de själva väljer, något som dock förutsätter att de också är beredda att arbeta flexibelt.

Kommunals förbundsombudsman får gärna fortsätta att ha synpunkter på hur vi arbetar – det är hans jobb. För Frösunda kommer dock kundens behov och vilja att även fortsättningsvis komma i första rummet.

Susanne Sidén

vd för Frösunda Omsorg AB