Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det.

Följer

Ingen prenumeration
  • Mitt GP
  • Korsord
  • Erbjudanden
  • Logga ut
Axel Darvik (L), vice ordförande miljönämnden Göteborg

Fordonsindustrin behöver miljözoner

Ulf Kamne (MP) anklagar Liberalerna för att ducka om miljözoner. Det är inte alls sant, vi är pragmatiska i vår inställning och vill utreda vilka gator som kan vara lämpliga för miljözoner, skriver Axel Darvik (L).

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

Replik

Miljözoner, 24/4

Egentligen är namnet miljözoner vilseledande för det handlar i första hand om göteborgarnas hälsa. Enligt Trafikverket dör ca 3000 personer i sjukdomar kopplade till trafikens föroreningar varje år.

Vi vill utreda vilka gator som är lämpliga för miljözoner och det behövs en rimlig tid för omställning. Miljözoner omfattar dieselbilar som år 2022 är mer än åtta år gamla. Många bilägare byter bil vart fjärde år, så även om du precis köpte en begagnad dieselbil kommer du normalt sett byta bil innan miljözonerna träder i kraft.

Största omställningen

Hela bilindustrin är nu inne i sin största omställning någonsin. All teknisk utveckling som fokuserats på förbränningsmotorer styrs över mot elektrifiering. Industrin räknar med att både kunderna och politiska ledare kommer backa upp eldrivna fordon. Fordonstillverkarna kommer inte att klara sig i konkurrensen mot nya aktörer om de tvingas upprätthålla två tekniska system samtidigt.

Det är ingen slump att 18 tyska städer, däribland Mercedes hemstad Stuttgart, deklarerat att de vill införa dieselförbud. De vill säkerställa att den tyska bilindustrin överlever. Volvo Cars behöver nu samma stöd från sina politiker. Om hemmamarknaden inte väljer elbilar utan gammal dieselteknik kan det vara början på slutet.

Bara marginell effekt

En del bilägare är oroade över andrahandsvärdet på dieselbilar när europeiska städer begränsar användningen av dieselbilar. Då uppstår ett överskott på europeiska dieselbilar som kommer att påverka hela bilmarknaden. Hur politiker i Göteborg agerar har endast marginell effekt på andrahandsvärdet, men kan vara avgörande för nybilsförsäljningen i regionen.

Vi är en ganska liten stad, i ett ganska litet land, men vi har klarat oss genom att vara innovativa. Nu behöver göteborgarna och de politiska ledarna ställa upp som föregångare.

Axel Darvik (L)

vice ordförande miljönämnden Göteborg