Aktivisterna som tog sig in på flygplatser runt om i landet förstår inte vad en plötsligt uppkommen försening kan orsaka, skriver debattören.
Aktivisterna som tog sig in på flygplatser runt om i landet förstår inte vad en plötsligt uppkommen försening kan orsaka, skriver debattören. Bild: URBAN ANDERSSON

Flygplatssabotage är inte civil olydnad – det är anarki

Det allvarliga med aktivistgruppens aktioner är inte bara att de orsakar ökade kostnader för flygbolaget och olägenheter för passagerarna. Dessutom äventyrar de flygsäkerheten, skriver flygteknikern Lars Gustavsson.

ANNONS

Återigen har anarkister hindrat flygplan att starta. Den här gången genom intrång på flygplatser i Göteborg, Malmö och Stockholm. Tidigare har de vägrat att sätta sig ned i planet. En metod som en ung kvinna praktiserade för att hindra en person att utvisas. För vilket hon dömdes till böter. Samma metod användes av två män, medlemmar av den demokratiskt omstridda och numera våldsbenägna organisationen Extinction Rebellion. En händelse som SVT uppmärksammade och opåtalat lät en av anarkisterna skryta om.

Bröt sig in

Och nu sker det igen. Av några anarkister som bröt sig in på flera flygplatser och hindrade flygplan att starta. Som också tog sig ut på landningsbanan. Ett tilltag som kan medföra att en pilot i ett sent skede måste avbryta landningen. Eller än värre, tvingas landa. Vad de inte förstår är vad en plötsligt uppkommen försening kan orsaka. Flygplan ges en tidsmarginal för start under vilken tid det måste starta. Om starttiden överskrids måste en ny starttid bestämmas och en ny färdplan utfärdas. Beroende på flygrutten kan en ny starttid dröja flera timmar. Vilket kan medföra att flygningen ställs in på grund av att besättningens tjänstgöringstid går ut innan flygplanet når destinationen.

ANNONS

Det allvarliga med dessa aktioner är att de, förutom att de orsakar ökade kostnader för flygbolaget och olägenheter för passagerarna, äventyrar flygsäkerheten. En oförutsedd försening skapar stress för såväl piloter som markpersonal på grund av risken för att starttiden överskrids. Om då också passagerare vill kliva av planet är risken för att starttiden överskrids påtaglig då deras bagage, av flygsäkerhetsskäl, måste lastas ur före flygning.

Även om det ställs höga krav på stresstålighet hos piloter är de, liksom vi med mer jordnära yrken, bara människor. Att då på rent djävulskap försätta besättningen i en konstruerad stressituation med vad det kan innebära är kriminellt. Tekniska problem som måste åtgärdas innan flygning, och som kanske förorsakar en försening, är inget att göra något åt. Det får ta den tid det tar. Av uppenbara skäl.

Därför måste påföljden vara fängelse för att dessa anarkister ska förstå allvaret i sina aktioner.

Ett exempel på ett flyghaveri där stressen för att starttiden skulle överskridas är kollisionen mellan två 747:or på Teneriffa 1977 då 583 personer omkom. Det är den konsekvensen ni måste visualisera när ni tror er bara hindra ett flygplan från att avgå i tid.

Uppenbart är dock att böter inte är en tillräcklig påföljd för att stoppa dylika aktioner. Det måste svida i skinnet och inte bara i plånboken. Därför måste påföljden vara fängelse för att dessa anarkister ska förstå allvaret i sina aktioner.

ANNONS

Lars Gustavsson, flygtekniker

PS. För kännedom räknas numera en flygning från och med att förberedelser på marken inför flygningen påbörjas. Varför en öppen kabindörr inte längre kan fria er anarkister från luftfartssabotage.

LÄS MER:Klimataktivisterna är inga hjältar

LÄS MER:Flera aktivister gripna efter aktioner på flygplatser

comments

Kommentarer

Vad tycker du?

Här nedan kan du kommentera artikeln via tjänsten Ifrågasätt. Märk väl att du behöver skapa ett konto och logga in först. Tänk på att hålla god ton och att inte byta ämne. Visa respekt för andra skribenter och berörda personer i artikeln. Inlägg som bedöms som olämpliga kommer att tas bort och GP förbehåller sig rätten att använda kommentarer i redaktionellt innehåll.

ANNONS